Hyden : Wave Rock (Part 2)

January 29, 2011


Sambungan dari Hyden : Wave Rock (Part 1)


Setibanya di kawasan parking ada 2-3 bijik kereta dan minibus. Tiada bayaran masuk dikenakan untuk tengok Wave Rock sebab ia terletak di kawasan terbuka, cuma perlu bayar parking ticket kat machine. Parking untuk sebijik kereta cuma $7 per entry (sediakan syiling secukupnya). Walaupun takde sape yang jaga mesin tiket tapi bayar jela. Masa ni le nak uji tahap kejujuran diri memasing. Walaupun orang tak nampak dan tak tau, tapi Allah tau. Huhuhu~

Sebelum memulakan langkah ke Wave Rock, boleh tengok dulu peta Wave Rock Walk Circuit ni kot-kot rasa nak cuba sebab walk circuit ni tak jauh sangat, dalam 2.2 batu atau lebih kurang 40 minit berjalan kaki tanpa henti atau sejam setengah untuk jenis santai.


Wave Rock Walk Circuit
(click to enlarge)


Ada satu laluan khas yang dibuat merentasi hutan kecil yang jarang-jarang pokoknya. Waktu ni dugaan lalat masih tak berpenghujung. Aku dah penat nak halau jadi aku pasrah walaupun menerima serangan bertubi-tubi dari semua sudut....memang sirap dibuatnya. Aku rasa time lain takde kot lalat ni, mungkin musim aku datang tengah musim dia bermaharajalela, jadi kalau boleh...elakkan dari datang waktu musim panas & spring kalau taknak diserang lalat. 


laluan kecil ke Wave Rock


Setibanya di depan Wave Rock secara otomatik aku berkata, "Ler...ni ke menatang Wave Rock nyer?!". Honestly aku sedikit frust sebab ku harapkan si gajah bunting rupanya si semut api. Maksud aku, aku pikir Wave Rock ni punya la besar dan massive, tapi rupanya pendek je...dalam 110 meter panjang. Punya la jauh memandu sebab nak tengok.....b a t u! Uhuk Uhuk~  T____T 

Tapi takpe aku puas hati gak, at least aku dah tengok. Kalau tak tengok selagi tu orang cakap tak puas hati, betul kan? Korang yang baca entry ni jangan la pulak terus conclude Wave Rock ni hampeh, mungkin pada aku agak sikit kecewa sebab aku expect dia gah seperti yang aku baca dalam internet, tapi rupanya tak. Apapun, Wave Rock ni agak fenomena jugak sebab memang lain dari yang lain. Nak tau kenapa? Teruskan membaca...

Sebenarnya Wave Rock terhasil akibat kesan daripada kesan perubahan cuaca, hakisan air dan tindakbalas kimia selama lebih 2.7 billion tahun yang lalu. Walaupun ia hanyalah sekadar formation of rock yang membentuk sebuah giant wave, tapi dengan ketinggian 15 meter dan 110 meter panjang, aku pasti ramai yang akan ternganga bila tengok Wave Rock ni.


rupa macam ombak yang tunggu masa nak terhempas


Dah alang-alang namanya Wave Rock, apa lagi...sume orang pun pakat-pakat berangan tengah surfing laaaaa....termasuklah aku! Keh keh keh... Rock tak? Tak rock ye? Takpe..takpe!


ingat aku ni spiderman ke boleh melekat kat batu??


Nampak dalam gambar macam senang nak buat aksi ni, tapi susah sebenarnya sebab permukaan batu yang melengkung dan sedikit curam. Kene betul berhati-hati dan jenis kasut yang dipakai untuk aktiviti ni adalah penting. Jangan buat hal nak pakai high heel, aku ketuk nanti! Kena pakai kasut sport atau sandal yang boleh grip dengan baik. Selipar jamban pun aku tak galakkan sebab takut tergelincir.

Aku rasa takat ni je aku mampu "melekat", sebab susah. Nak maintain posing camtu dengan balance badan bukan perkara yang mudah. First of all, aku tak penah surfing jadi kalau pose surfing aku tu macam sendu je...sila abaikan. Nak berdiri tegak kat batu ni ada taktik dia...nak panjat batu ni pun ada taktik dia. Lari pecut camne pun takkan mampu buat ko sampai ke tip of the batu (what the?). Jadi kene pelan-pelan panjat sambil bertahan. Nak senang cuba jalan mengundur untuk panjat. Selamat maju jaya!


Ops belum habis lagi....


Selain dari Wave Rock ni ada lagi yang menarik, tapi kena jalan ke depan sikit dari lokasi batu berombak ni. Nanti akan ada tangga yang menuju ke atas batu ni. Rupanya kat atas ni ada kolam tadahan air. Pastu dari atas ni boleh nampak view seluas alam sekitar Hyden. 


ini bukan kolam renang, ini tempat tadahan air


nun disinun kelihatan tandus kan?


atas ni ada lagi walk circuit yang lain...kalau berminat boleh explore


Sebab aku ni seorang yang gayat jadi aku tak suka duduk atas ni lama-lama. Walaupun kaki melekat di batu tapi aku rasa macam nak tumbang. Bagi yang berminat nak naik atas ni aku nasihatkan kalau takde kasut yang boleh grip permukaan batu yang keras dan sedikit licin, jangan cuba-cuba nak naik, kang tergolek ke bawah sia-sia. Sebab curam gak atas ni, lelagi waktu nak turun. 

Jadi camne dengan Wave Rock, berminat? Pada pendapat aku, alang-alang dah sampai ke Perth tu pegi je sume tempat sebab bukan dekat, kurang-kurang kene naik flight 5 jam baru sampai. Jadi biarlah sakit bontot tu berbaloi. Pada aku Wave Rock ni agak overrated, sebenarnya ia taklah fenomena sangat seperti Pinnacles Desert. Ia hanyalah sebuah (betul ke penjodoh bilangan aku ni?) batu yang berbentuk seperti ombak yang besar...itu saje. Tapi bila dapat tengok benda ni, aku terfikir bahawa besarnya kuasa Allah kerana Dia mampu mencipta apa saja yang tak terjangkau dek akal manusia.  Mungkin bila tengok Wave Rock ni kita boleh insafkan diri dan kenang kisah Firaun yang tenggelam dalam Laut Merah. Wallahualam~


notakakiayam :
Jika sampai di Hyden dalam tengahari, pastikan ada masa yang cukup untuk memandu ke Perth, Albany atau Esperance especially masa winter (siang pendek). Pastikan hostel telah dibook untuk mengelakkan sebarang kemungkinan dan yang penting sekali isi minyak full tank di pekan Hyden so tak perlu masuk semula ke pekan ni setelah habis melawat Wave Rock. 

5 comments:

iina January 29, 2011 at 7:46 AM  

wah unik ye wave rock tuh.. part buat gaya surfing tuh takleh tahan hehehe.. okalah tu kan.. menarik gak tempat ye ;)

gadisBunga January 29, 2011 at 1:54 PM  

hmmm...complete. pueh aku baca.

tapi kene pegi sendiri jugak ni baru boleh feel. sape nak sponsor tiket aku wehh...huhu~

fatt January 30, 2011 at 4:02 AM  

iina,
mmg unik..sbb lain dari yg lain..gaya surt tu kena 10/10..baru feel :)



GB,
thanx beb. tula..nk kene sendiri tgk baru puas hati. tunggu promo seat aa bln 3 ni..sambar!

Daddy Ziyyad August 3, 2011 at 3:28 PM  

laaaaa..110m aja. Haha...
confirmed saya tak pergi. ekekeke

fatt August 3, 2011 at 5:13 PM  

daddy ziyyad,

ahaha..tula pasal. memula sampai tu cam "eh, ni je ke?", tp i positifkan diri & ckp since this is the 3rd time i smpai sini so i mesti pegi jgk whateva it is.

its ok if u want to skip..tp Cervantes wajib pegi sbb tmpt tu awesome :)

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP