i-Site new zealand

March 08, 2011


Travel dalam NZ tak susah sebab negara ni memang tourist friendly. Even datang tanpa sebarang persiapan, tanpa study sebarang map, tak reserve bilik pun korang boleh travel. Ada sesetengah orang hanya refer pada internet, forums takpun buku panduan travel macam Lonely Planet untuk dapatkan information tentang sesuatu tempat. Tapi dengan adanya i-Site, information tentang sesuatu tempat akan lebih detail. Cuba selak dalam Lonely Planet, ada banyak ke info pasal (contoh) pekan Timaru? Kalau ada pun ciput. So kalau orang tanya apa yang spesel pasal Timaru aku yakin takde orang yang boleh jawab kecuali mereka yang penah duduk kat situ. 

Di setiap pelusuk bandar, walaupun ia sebuah pekan koboi akan ada bangunan i-Site yang akan menjawab 1001 kemusykilan tentang sesuatu tempat. Di sini selalunya stationed 1-2 orang staff yang akan assist  apa saja berkenaan information, booking dan sebagainya. Selain dari tu, kat sini ada dijual poskad, setem, cenderamata....cuma cenderamata tu mungkin agak pricey sikit dari kedai souvenir lain. Kat i-Site ni jugak korang boleh grab brochure, maps dan sebagainya.

Jadi, andai kata lost bila sampai ke sesuatu tempat tu, pegi cari i-Site. Aku yakin pastu korang akan berada di jalan yang benar...

Lebih information tentang i-Site dan lokasinya di seluruh NZ, sila lawati laman ini.


i-Site Ashburton


mark bangunan ni bila ke Ashburton


tinggalkan jejak di i-Site Ashburton


kat Queenstown ada 2 i-Site, opposite each other dekat roundabout


the other i-Site kat Queenstown


i-Site Christchurch - kat area Cathedral Square


sign autograph buku pelawat i-Site Christchurch


i-Site dalam Christchurch Airport


i-Site dalam Auckland Airport


kat compound depan i-Site Methven


i-Site Mount Cook


i-Site Timaru


Jadi kalau korang ke i-Site di atas, carila autograph aku. Amacam? Ada berani? Lagi 1, sila abaikan baju aku sebab itulah sweater yang aku ulang-ulang pakai masa kat sini...I love black.. Hitam itu menawan...ekekeke~ (alasan).

11 comments:

Ninie Hanis March 8, 2011 at 8:50 PM  

ngehngeh..setiap kali tgk muka tanda soal ko tu misti aku tringat gambar kita kt jusco yg patut aku upload.jap gi aku update itu ceritala..

btw,thanks for the info.mana tau ada rezeki ke NZ dh tau la nk hala ke mana.i-site! :)

JHaZKiTaRo March 8, 2011 at 10:59 PM  

first time baca your blog.. menarik.. minat travel gak eh... boleh aa plan nak gi travel sama2 nanti... hahah

fatt March 9, 2011 at 12:36 AM  

siti mashitah,
sy hensem?? erk..sy kaki terkepit dgn tangan kat depan tutup lutut tu hensem ke? sy pmpuan la cik mashitah...hahahaha :D



ninie,
tu trademark aku ok! haha...beb, u shud come down here...it's beautiful..besides ada earthquake :P



jhaz,
thanks for visiting...been reading ur blog for quite sometime tp segan nk tinggalkan komen :)

sure, why not! :) i plan nak ke europe 2013..maybe u want to go back to ur place..btw, u tgh posting kat hospital taiping ye? maybe we'll bump to each other sometimes :)

theblabber. March 9, 2011 at 2:27 AM  

aku teringin nak ke NZ. doakan aku murah rezeki :)

gadisBunga March 9, 2011 at 9:16 AM  

kalau aku gi travel dgn ko, ko nak pakai topeng muka tanda soal jugak ke? kuikuikui!

fatt March 9, 2011 at 10:39 AM  

theblabber,
sure...insya allah :)


gb,
aku pkai helmet darth vader...hehehe..takla, aku x pkai le..aku saja je buat gini dlm blog..jd anon :)

❀aRaBeLLa❀ March 9, 2011 at 12:48 PM  

aku suka la topi hang..ekekekekek
boleh pakai kalo rase malas nak bawak tudung..leceh nak iron kalo travel nih..

fatt March 9, 2011 at 4:57 PM  

arabella,
owh..tu la beanie..pakai ni je time winter/autumn..senang..bukan nmpk rambut pun..klu rmbut pjg nampak le

princesslavender January 1, 2012 at 11:29 PM  

awak pergi new zealand sorang2 ke atau berteman??

fatt January 2, 2012 at 3:50 AM  

plavender,
sorang. tapi sy ada kawan2 kat sana

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP