Cara mulakan perbualan dengan stranger

April 15, 2011


Amacam entry semalam? Semua orang suka kan kalau cakap pasal tu? Semua pakat senyum simpul je. Hahaha. Aku harap takde orang salah faham, konsep blog ni masih sama cuma tu cerita belakang tabir. Tapi kalau diingatkan manis jugak sebenarnya...lalalala~ Ada banyak lagi cerita lebih kurang sama jadi kat member-member aku yang follow trip ni, tu semua nanti aku share. 

Apa yang menarik tentang travel ialah bila kita dapat kenal ramai orang walaupun ia cuma plain HI and BYE. A little chat can lead to a long conversation. Pasal kes semalam tu sebab situasi sangat awkward so aku tak boleh nak break into conversation *blushing*  "____"

Tak bermakna bila kita dulu yang mulakan perbualan so kita ni gatal. Salah tu, sila betulkan persepsi korang ok! Benda ni berbalik pada niat seseorang sebenarnya. Kalau dari awal nak menggatal memang gatal la sudahnya. So kalau niat nak cari kawan baru, of course korang akan dapat seorang kawan baru. Insya Allah  ^___^

Camne kita nak break the ice dan mulakan perbualan? Benda ni sebenarnya yang jadi masalah untuk kebanyakan orang, setuju tak? Sesetengah orang agak hesitate nak mulakan perbualan dengan stranger. Lelagi kalau dia bermata biru, hijau, hazel. So the main concern will be, malu la English aku barai, English aku pathetic whatsoever. Ape korang ingat dia omputih dia hebat cakap English ke? That's a BIG mistake dan assume ni benda paling salah dalam semua hal. Sebab kadang-kadang English bukanlah mother tongue semua orang. Sometimes dia French, Germans or Italians so dorang takla hebat berbahasa English. Kalau English korang bersepah pun dorang takde nak gelak. At least you try untuk bercakap, rather than assume itu ini.

Pada aku tak susah nak break the ice. Mulakan dengan senyuman dan kalau dia balas senyuman tu, that's a signal yang dia boleh di approach. So the next step ialah say HI dan alert dengan environment waktu tu. Contoh kalau dia clueless masa tengok map atau nak amik gambar tapi takde orang nak tolong..then you're the rescuer! Yay! 

Simple line macam, "Hey you want me to help you with the picture?". Of course dia akan cakap YES (without hesitation) dan senyum besar or gelak besar. So both of you will laughing. Hello! Aku bukan ajar korang flirt ok, ni cuma basic conversation. Pastu amikla gambar dia, pelbagaikan 2-3 shots (potrait dan landscape). 

Pastu for sure dia akan cakap, "You want me to help you?". So kalau korang travel solo then of cos la korang akan cakap YES jugak. Conversation ni berkesan kalau ko dengan dia, both clueless takde tripod dan dari tadi asik amik gambar single handed. Huhu.

Lepas amik gambar tu probe lagi dia dengan soalan, "Dari mana?", "Dah lama ke kat sini?", "Pasni nak gi mana?". Jangan bagi soalan bertubi-tubi, kena rileks pelan-pelan kayuh then bla bla bla pandai-pandaila nak borakkan ape, itu pun aku kena ajar ke? Hahaha. So itu dengan sesama traveller, tapi kalau dengan local people lain pulak caranya. But basically lebih kurang je step dia, cuma camne korang nak break the ice itu persoalannya. Pada aku lagi seronok berborak dengan local people sebab banyak benda korang akan tahu yang tak semua traveller lain tahu. 

So itulah serba sedikit tutorial camne nak mulakan conversation dengan stranger (tak kira traveller atau local people) semasa travel. Sometimes orang yang travel dalam group ni lebih suka mingle among friends, pastu taknak campur dengan orang lain. Nak tegur orang lain pun berat mulut walhal just senyum pun dah ok, kalau say HI tu lagi la bagus. Kadang-kadang bila jumpa orang senegara pun boleh buat bodoh berlagak habis (orang camni banyak sangat aku jumpa, sangat memalukan!). Orang camni pada aku memang poyo walhal no big deal pun, naik flight tambang murah jugak. Kah kah kah! So kalau korang tergolong dalam golongan ni maka berubahlah sebab takde maknanya pun sombong tak kena tempat. Infact, amatlah merugikan sebab fikiran korang tak berkembang dan takde benda baru yang akan dipelajari kecuali dari apa yang korang lihat.

Fikirkanlah!


Allah berfirman dalam Surah Al-Hujurat, Ayat 13 yang bermaksud :

Wahai umat manusia! Sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan lain). Sesungguhnya semulia-mulia manusia di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah amat mengetahui dan amat mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)"


dialog : uncle mau try Pringles ni? manyak sedap woo~
jangan buat hal sembang dengan batu, nanti dituduh gila

10 comments:

nil April 15, 2011 at 3:47 PM  

tak banyak cakap, tanya, x dapat apa kalu melancong. :)

gadisBunga April 15, 2011 at 5:40 PM  

hahah!! mmg menarik!


sebenarnya kite boleh prektis small talk dgn strangers ecen kat sekeliling kite pun. ringan2kan mulut.

petua aku, kalau dah lebih dari 5-10 minit tapi tak mulakan small talk lagi, mmg sampai ke sudah la takkan bercakap punya..

Solihin Zubir April 15, 2011 at 5:53 PM  

dlu masa aku praktikal kt kl tower, mmg pantang kalo jumpa minah salleh yg cun.. mesti nk speaking walaupun english aku broken.. hahaha..
geram! ;-p

iina April 15, 2011 at 6:31 PM  

Satu jek.. malu bertanya sesat jalan.. rajin bertanya banyak ilmu dan pengalaman.. kdg2 benda2 nak break the ice nie.. tgk juga sikap org tuh.. ada org mmg jenis tak nak tegur orang.. dia nak org tegur dia dulu so then mmg susahlah.. tapi mmg berjalan ke negara org.. mmg kena rajin bertanya... bila rajin bertanya banyaklah yang kita dapat..

Bab english tuh aku setuju sangat.. actually org english pun takdelah peka sgt ko ye grammar ke ayat ke as long as ko leh cakap dan diorg faham.. no hal punya..

Biasalah aku rasa nie pun ada kena mengena dgn sistem pendidikan kita gak.. bape kerat sangat student2 kita suka bertanya?? so secara sedikit sebanyak benda2 nie terbiasa apply dalam hidup..

Aku teringat aku pernah sound pakwe aku masa tuh sesat kat mana tah kat mesialah.. aku suh pakwe aku berhenti tanyalah orang kan.. dia cam berat nak tanya.. last2 aku sound apa?? ehhh kat paris pun abg leh tegur mamat arab tuh.. tanya jalan.. ekkk kat mesia dengan bahasa yang sama pun takleh nak tanya ke??(ko nak tahu lawak peristiwa tuh camna tau.. mamat tuh cakap arab.. hby aku cakap english.. cam ayam itik lah.. tapi boleh jek tanya) Terus dia berhenti keta p tanya.. hahaha... bernas tak perli aku..

so nilai murni ye hehehehe... rajin2lah bertanya tak rugi pun.. cam ko ngan aku lah.. tak pernah jumpa tapi cam dah kawan gaduh gayanya hehehehe.. kira kita nie cam rajin bertanya gak lah kan kan kan ;)

Ninie Hanis April 15, 2011 at 7:29 PM  

Betul,aku sokong psl part approach org amek gambar tu.Psl aku pun ada experience cmtu gak ms kt Eiffel Tower.Sorang mamat dr Brazil,kalau tak kerana conversation dengan dia,mungkin kami takkan tahu yg Rio de Jeneiro city yang sgt bahaya di waktu malam sebab dia sendiri yg ckp byk muggers.Good info no.

h a n i e April 15, 2011 at 10:41 PM  

hahaha! ye..aku selalu buat muka sardin jek..bila tegur stranger [yg berkenan di hati sajok] kehkehkeh..

aritu ms tgh mengah panjat batu caves..nak cover stamina barai..aku bantai sembang jek dgn sorang mat salleh yg tgh tersandor kat tangga. tak mati pn..ye dak..untung dpt tmbh kawan.

fatt April 15, 2011 at 11:07 PM  

nil,
even dlm pergaulan sehari2 pun kalau tak bertanya org kata bodoh sombong. bukan benda yg memalukan pun klu bertanya. kannn?



gB,
kalau dpt yg tanya sebaris jwbnya sepatah pun boring jgk. tp kalau tanya sebaris jwbnya seperenggan lagi la haru. kan? haha..

it depends actually, X factor tu somehow mainkan peranan jgk :P



solihin,
ko memang. pantang yg cun sume nak sapu. isk isk isk...tp kalau sangkut apa salahnya kan? haha :)



iina,
aku meluat pesen org jenis kita je nak tegur dia. pastu kalau dah tegur tu jwb pulak sepatah. mcm artis pulak no komen, no komen.

aku setuju dgn part pendidikan tu. student ni suka sgt disuap, so bila praktikal ke mula la tak reti bwk diri walhal diri tu yg tak reti bergaul.

byk org yg berjaya tak tinggi ilmu pendidikan dia, tapi cara pergaulan mereka, cara dia approach org, bercakap, confident yg tinggi sbnrnya yg menonjolkan diri dia.

aku pun pelik kdg2 tu bila org takut bertanya ni..kalau tanya kene telan dgn rimau ke? campak kandang buaya ke? senyum nanti hilang seri muka ke? aih...mcm2 hal!

bila kita bergaduh? erk! hahaha :P



ninie,
thanx for info about Rio De Jeneiro..dahla sana org nigger/black yg ramai, pastu badan beso. ada taekwondo pun tak guna time tu. ko berencana ke sana ke beb? bila?

fatt April 15, 2011 at 11:16 PM  

hanie,
akhirnya? ko berjaya tak mengorat dia? hahaha..abisla kat kuria nanti...tp kalau dapat apa salahnya kan...mau tiap2 musim ko ripit paper kuria..ekekeke :P

Ninie Hanis April 18, 2011 at 6:57 PM  

brasil kan..laki aku kalau ada kena mengena ngan bola memang terujalah nak pi.tapi takat tujelah,byk lagi tempat lain nk pi dulu.nak pi spain dgn greece.bila..emm taktau kena setel rumah dulu.

Traveller's Anatomy April 19, 2011 at 11:48 PM  

yup, agree! flash your smile when starting your conversation :D tapi kalau xnak borak pon boleh je senyum. tp i agak sedih bila sometimes jumpe malaysian yg dlm big travel group, bukan setakat taknak senyum, lagi buat muka sombong :(

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP