Snowboarding : Equipment

August 28, 2011

Haritu aku ada mention nak buat special entry pasal snowboarding kan? So sementara teringat ni baik aku buat. Oklah, info pasal ni akan aku pecahkan kepada beberapa bahagian bagi memudahkan pemahaman korang tentang sukan extreme ni. 

Apapun, aku bukanlah expert sebab aku pun baru belajar dan tujuan aku buat entry ni adalah untuk bagi exposure pasal sukan snowboarding. Walaupun Malaysia bukanlah negara 4 musim, tapi mungkin entry ni akan membuka minda pembaca tentang sukan ni, manalah tau boleh cuba bila travel ke negara 4 musim.

Sebelum ni aku penah belajar ski dan setelah mencuba kedua-duanya, aku dapat simpulkan bahawa snowboarding lebih mencabar berbanding skiing kerana :

Snowboarding - Movement dikawal sepenuhnya oleh gerakan badan dengan kedua-dua belah kaki melekat pada board. Arah pergerakan seorang snowboarder adalah secara mengiring (sama ada kaki kiri atau kaki kanan ke hadapan, bergantung pada kesesuaian individu). Bonus untuk orang yang bermain skateboard sebab basicnya lebih kurang sama.




Skiing - Movement dikawal dengan menggunakan poles serta gerakan badan. Kelebihannya ialah kedua-dua belah kaki melekat pada kayu ski yang berasingan dan arah pergerakan seorang skier adalah parallel dengan arah kayu ski.



Boleh nampak kan bezanya? Paling obvious ialah dari segi pergerakan sebab skier bergerak tegak/lurus, manakala snowboarder pulak mengiring/sisi.

Apapun cerita pasal ski aku akan buat dalam entry lain, tapi bukan sekarang.

Sekarang aku nak cerita pasal snowboarding. Pada aku snowboarding memang stylo sebab equipmentnya yang fancy. Pendek kata dari atas ke bawah sume stylo. Bab reti main ke tidak tu sume belakang kira sebab yang penting gaya mesti markah penuh. Keh keh keh...

Sebelum proceed lebih jauh, aku nak korang fahami dulu anatomi sesebuah snowboard.




Berikut ialah peralatan yang diperlukan untuk bermain snowboard. Tak wajib beli sebab boleh sewa, cuma kalau ada equipment dari no. (4) - (10) dah cukup bagus sebab kos menyewa barang-barang ni memang mahal. Ka-ching! $$$$


1. Board 
Ada 2 jenis dan yang membezakan antara board lelaki dan perempuan ialah corak/design

a) Lelaki (corak lebih menonjol & garang)




b) Perempuan (corak & warna yang lembut)




2. Binding
Kegunaannya ialah sebagai boots's holder dan ia dipasang di atas board



3. Boots
Berikut ialah contoh boots untuk snowboarder (boots untuk snowboarder dan skier adalah berbeza dari segi material dan bentuk)





4. Helmet 
Helmet ni khas untuk aktiviti ski/snowboard. Di belakang helmet ada hook yang berfungsi untuk hold goggle in the right place without moving it. Disarankan memakai helmet untuk mengelakkan dari sebarang kecederaan semasa jatuh



5. Goggle/Visor
Melindungi mata dari cahaya matahari yang terik. Dah nama pun duduk atas puncak gunung maka semestinye lah silau



6. Buff
Sebagai protection dari snow blizzard dan suhu yang melampau



7. Gloves 
Material terbaik adalah dari jenis waterproof untuk menahan jari dan tangan dari sejuk akibat snow yang cair


8. Wrist guard
Melindungi tulang tangan dari retak akibat hentakan semasa jatuh. Hal ni kerap berlaku pada beginner (because they tend to stop using hands). So be cautious!




9. Jacket 
Material waterproof & windproof. Base layer dan fleece perlu dipakai bersama untuk menahan dari kesejukan




10. Pants 
Material waterproof & windproof. Digalakkan memakai base layer seperti long john di dalam





Amacam, betul tak cakap aku yang snowboarding ni stylo? Ingat, yang penting gaya mesti markah penuh. Tergolek-golek macam nangka busuk tu belakang kira. Lagipun sape pun tak kenal kalau dah penuh berserkup.


style kot tergolek camni, ko mampoo??


Oleh kerana snowboarding adalah sejenis sukan extreme, maka item no.4 (helmet) dan no.8 (wrist guard) amatlah digalakkan penggunaanya especially untuk beginner sebab group ni lebih cenderung untuk jatuh lebih kerap, nanti tak pasal-pasal patah tangan. Prevention is better than cure. 

Dalam entry seterusnya (tak tau bila), aku akan share pasal snowboard lesson, teknik dan tips.

Sekian.

21 comments:

masMZ August 28, 2011 at 6:07 AM  

Fatt, setelah aku membaca ulang alik, turun naik, snowboard yang ko kata corak/ design yang bezakan untuk lelaki atau perempuan tu aku tengok shape sama je eh....

fatt August 28, 2011 at 6:18 AM  

masMZ,
ada beza...corak utk makwe jambu sikit, pastu kaler pun slalunya soft. klu pakwe punye kaler lebih striking & corak pun lain. tp aku suka pakwe punya board sbb design slalunya various & menyerlah.

shape mmg le sama mek..hehehe..dia beza kat corak & colour

Janggel August 28, 2011 at 7:22 AM  

Memang stylo la fatt pekakas pekakas dia, kalo buat jenjalan pon pasti semua orang toleh 5-6 kali. Aku suka semua, tak kire pekakas yg laki ke yg pompuan ke...buat koleksi baju raya on ok gak.

fatt August 28, 2011 at 11:54 AM  

janggel,
pakai kat msia alamatnya mandi peluh le weh...baju tu tebal kot..ekekeke...tp klu ko dah pakai sume ni, mmg ko jalan pun mcm robocop sbnrnya sbb kasuk dia tu keras...klu nk turun tangga, ya rabbi...jln mcm robocop

Madam Sooyaree August 28, 2011 at 12:34 PM  

Hehehe, kita dari dulu teringin nak cuba snowboarding/skiing, tapi tak ter pergi lagi. Skang ni dah ada baby, sendiri mau ingat la :P

Satu yang ku kurang gemar baju + seluar weatherproof ni, bising! Nak jalan tu zup zap zup zap!

Solihin Zubir August 28, 2011 at 6:11 PM  

sluar kotak2 tu cool la..

fatt.. gambar ko snow bording takde ke? heheh..

langkah kaki.. August 28, 2011 at 6:40 PM  

wah..bila la tu kan dapat mencuba?? T_T..kene tgu dah kerja..kumpul duit baru leh kesana...sis mda try dedue eh??snoboard n skiing.?

Biqque August 28, 2011 at 9:06 PM  

aku suka surfing dgn snowboarding...tapi aku tau if aku cuba, harus aku tergolek dgn penuh gaya mutu keunggulan hahaha!

Chibi Maruko August 31, 2011 at 9:00 AM  

satu lagi board dia pun ada banyak jenis, cam B ada 3 board berbeza.. satu lagi kita suka pakai tutup kepala terus ke tenguk... pernah jatuh terlangkup ke depan nasib baik ada helmet kalau tidak apalah jadi dgn muka masa tu...

kemang~ September 1, 2011 at 1:12 AM  

fatt . aku pon nak try snowboarding lah, kat kashmir die punye fees murah je beb

fatt September 3, 2011 at 11:37 PM  

madam sooyaree,
hahaha...trgelak bila u sebut seluar bunyik srup srap...mmg pun..tu blum masuk kalau pakai full gear...jalan cam robocop je sbb kasuk dia keras, pad smpai ke betis.

nti cik aiyu besar skit bwk dia sledge..i suka tgk anak2 omputih main sledge..comel2 jek




solihin,
ada...aritu aku buh pastu aku remove..malas nak letak




langkah kaki,
aah..sis dah cuba both tp hati tertawan pd snobod sbb macho. tp tula, mmg main benda ni mahal, tp cuba la sekali..worth it. just cari experience :)




biqque,
aku pun tergolek2 masa main snowbod aritu..ah lantak..sume beginner mesti tergolek punya..2nd day slalu dah tak tergolek..




chibi,
aah...dia ada 3 jenis klu tak silap. tp yg advanced kit tu utk expert. tp i suka snowboard compared to skiing sbb nmpk cool lah..all the equipment mmg cool :)





kemang,
murah ke? siyes? mana ko jumpa link tu? share plis

kemang~ September 4, 2011 at 12:03 AM  

jap. nanti gua share

http://www.snowboardsforkashmir.com/

main ski pon murah..rs1100 (rm75)

tapi ritu kawan aku pegi main ski kat sane, die buleh kawtim rs700 jer...

sekali ngan guide...

fatt September 4, 2011 at 12:19 AM  

aku dah masuk..peh murah gilo! ko tau brp aku bayar utk "lift pass" kat Nz?

full day pass NZD97
equipment rental NZD25 (dpt promo)
transport (bus ke skifield) NZD12

mmg sakit...giler2, tp aku pejam mata jela. now dah tau kat kashmir murah mebi aku nak cuba. thanks for sharing :)

kemang~ September 4, 2011 at 12:23 AM  

tu laaa! hahaaha aku nak repeat lagi lah kashmir ;D

adeh pegi pon belom, nak repeat dah


err aku minat main ski ngan snowbnoard lah pulak..apekahhhhh??


huishhhH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


mahal gilos! *pengsan

fatt September 4, 2011 at 12:39 AM  

hahaha..pegi dulu la wei pastu ko review. tp ko kena tau perangai org2 sana..jenis terjal mcm sivaji the boss. kot2 dia buat benda2 pelik masa snobod nti..huhu..

bila ek ko gi india?

weh, klu ko nak tau, kwn aku yg duduk kat Melbourne pun turun Nz main ski sbb kat sana mahal. klu kat Oz dorg main kat Mt Buller..so ko bygla Oz punye duit skrg camne..lagi bolos poket. tp mmg ramai Australians turun Nz klu time winter sbb dorg pun tak larat nak afford kos main ski kat sana

kemang~ September 4, 2011 at 12:51 AM  

haha.. ape yg aku tau, org kashmir sgt la baik :) kawan aku cite... die slalu repeat pi kashmir..siap nak kawen ngan pompuan kashmir lg!!


ohh semmm! suh la dieorang pi india..wakaakaka..

aku pi 12-19 march...14-18 aku pi kashmir,,, aku rase aku stay kat gulmarg kot for the 4 days tu,sebab aku bebetol nak belaja main ski n snowboard ..kalo sehari je aku rase x cukup... ye dok fatt??akak n abg aku stay sehari je kot situ, 3 hari lg tu dieorg pi tmpt lain..aku maleh nak join , keh keh., jahat tak aku...

fatt September 4, 2011 at 1:11 AM  

kemang,
hah tak baloi le sbb dia duduk melben.

ko berpecah ke dgn akak ko? bleh plak gitu..ko jgn tersangkut plak dgn org sana...klu ko dpt cam rani mukerji ke, aishawarya ke oke la..tp tula, org sana main kasta2, tu yg tak tahan.

tp belah2 utara katanya putih2, belah2 south yg kaler cam kita. ko bajet brp byk utk trip ni? aku tgh tunggu ni kalau AA launch sale utk travel hjg2 thn bleh la aku consider. ada hati sbnrnya nak pegi tp tgk mana lebih murah, sama ada china or india.

kemang~ September 4, 2011 at 1:26 AM  

hahaha,, tu lerr wei..

ak bepecah kot... x kan nak men ski n snowboard sehari je.. lagi2 kat mesia ni takde tempat main ski..karang aku main ski siap poles bagai kat ice park sunway tu , kena tembak ngan guard sunway tu pulak karang,,,

aku bajet 2k je fatt... ritu aku cek, pi india rm428...tp nak pegi kashmir tu, kena naik flight pulak...buleh nek tren tp lame yang amat..ko kena transit..aku cek tiket flite delhi - srinagar, lam 300 return..kena booking awal, style AA gitul..

aku silap timing sebenor nye..bulan 2 ade ski festival kat kashmir...havoc gilaa la.. terlepassss chance nak tengok..kalo x , sure best...

chop, camane ko belajo ski ah? by reading or ape?or mase pegi kat skifield tu baru ko blajo?

fatt September 4, 2011 at 2:04 AM  

tulah, hrp2 ada la tiket murah yg ke hjg2 thn...klu awal thn aku dah full...silap hb mati terjerut aku nanti. takpun burn salah satu.

slalu ko main ski hari first mmg byk la jatuh..tu biasala, tp 2nd day ko dah improve..

aku amik lesson utk both snowboard & skiing. mmg mahal skit tapi sbb tak bleh terjah gitu kecuali ko ada kwn yg dah biasa takpela dia leh ajar. masa aku pegi tula aku amik lesson, masa tu aku byr private lesson sbb aku nak dia fokus aku je...takmo kurang kasih syg...haha. sbb klu big group dlm 10org mmg ko tak dpt nak belajar sgt.

pastu ko rajin tgkla utube, tp apapun better amik lesson sbb trick2 dia kena prektik baru faham. tp based on my experience, aku rasa snobod lagi susah sbb ko hopeless kaki dedua melekat atas board. apapun once ko dah tau nak kontrol mesti ok. but make sure ko pakai wrist guard, klu ko jatuh, tgn ko patah...then that's it la...habis!

kemang~ September 4, 2011 at 2:41 AM  

uish...trip ko pi mane awal taun tu? burn tiket ? woahhhhhhh


haah, aku tgk kt utube, lawak gila..err mebi nanti aku mcm tu kot.. x pndai nak balance, terkangkang2 macam ape,,haha..

ohh ko amek private lesson..kire ok la kan, worth with the payment..at least dpt belajo dgn tenang aman dan damai..kalo reramai mula la byk mulut nk bertanye..smpai x de can kite nak bertanye...

kalo kat sane, rs1100 tu skali ngan guide dah..mebi die tu kot yang mengajor nye... kena kawtim nego lg ni.. keh keh keh

ok beb! noted

jap, aku tgh mencari windproof jacket ni,,n aku seakan2 berminat ngan columbia titanium..

mane ko beli jaket tu? berapa rege die?

fatt September 4, 2011 at 4:02 PM  

kemang,
ada arrr, takleh spill the beans lagi nti tak jadi malu...

jaket tu nti aku email ko, tp murah je tu...aku mmg against brg2 mahal..hehehe

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP