Pengaruh kapal terbang dalam kehidupan rakyat Malaysia

November 06, 2011

Selamat Hari Raya Aidil Adha untuk seluruh umat Islam yang di mana saja anda berada terutamanya pembaca blog ni. 

Ini adalah tajuk karangan SPM tahun 2020. Ok aku tipu. Tapi mana tau kan? Epic!

Harini aku taknak update journal cuma nak borak-borak kosong. Boleh eh?

Aku rasa sejak wujudnya AA barulah ramai rakyat Malaysia mampu pergi ke merata pelusuk. Kalau dulu mungkin setahun sekali baru mampu naik kapal terbang tapi sekarang boleh dikatakan setiap bulan merasa. Pegi tempat yang jauh memanglah kena naik kapal terbang tapi ada jugak yang naik walaupun tempat tu dekat, asalkan dapat lepas gian!

Boleh dikatakan hampir kesemua tempat yang aku pegi naik AA dan kali pertama aku naik AA ialah pada tahun 2008, masa tu nak pegi Phuket. Antara benda yang aku masih ingat pada waktu tu keluarnya cerita yang mengatakan kononnya body kapal terbang AA diperbuat daripada tin Milo! (modal yang sama mengutuk Proton waktu memula naik dulu). Gile apa body kapal terbang dari tin Milo? Bidaah mana ni? Mesti tak amik physic edukesyen zaman sekolah dulu. Ok, aku mintak maap, aku tau sume orang bukan science student tapi at least tryla google dalam internet sebelum buat statement. Dah habis orang kondem pasal body kapal terbang orang kutuk pasal makanan dalam flight. Ada yang kata macam makanan kucing dan yang paling teruk, makanan anjing! Iskk ni mulut longkang mana la kan? Pada aku lebih baik ada daripada takde walaupun pada aku portion makanannya sikit dan pricey. Dah nama pun makan atas langit, so pepaham jela. Kalau nak murah pegi makan kat kerajaan langit sebab boleh bersila atas tanah!

Pastu ada yang komplin seat kecik la, space antara seat sempit la. Aku tak taula yang kaki komplin ni penah naik flight lain ke tak tapi dari pengalaman aku naik Virgin Blue, Pacific Blue, Tiger Airways, Jetstar, Qantas, Air New Zealand, Singapore Airlines, Malaysia Airlines dan Emirates, semuanya lebih kurang sama kecuali commercial airlines yang mana seatnya lebih selesa. In term of gap between seat pada aku lebih kurang je.


Qantas Airways, breakfast included. Flight dari Melbourne ke Auckland


Budget airline Virgin Blue. Flight dari Perth ke Sydney


Jetstar. Flight dari Auckland ke Christchurch


Emirates. Flight dari Christchurch ke Sydney


Malaysia Airlines. On-flight menu KL-Jeddah dan Auckland-KL


Pada aku semua tu consider okay sebab ada lagi yang lebih kronik contohnya Ryan Air yang baru-baru ni buat announcement nak kurangkan toilet daripada 3 kepada 1 sebab nak tambah lebih banyak seat. Sebelum tu dorang plan nak kurangkan tempat duduk dan introduce "standing seat". Gile ke? Benda camni kalau jadi kat AA aku tak taula. Harap-harap Pak Tony tak terfikir idea gila-gila macam ni. Bikin naya ok!

Dan aku juga perhatikan sekarang dah muncul banyak blog yang cuba mengetengahkan cerita travel di blog masing-masing. Pada aku ini adalah satu perkembangan yang baik tapi sedikit ironi bila terdapat segelintir blogger yang gagal mencipta identiti sendiri dan terikut-ikut dengan gaya penyampaian blogger lain.

Berikut adalah contoh blog yang aku suka baca. Walaupun ceritanya dalam Bahasa Inggeris tapi gaya penulisannya ringkas dan menarik.

1. Niza Zainal
2. Farah

Tetiba aku rasa blog aku macam buku panduan telefon sebab panjang berjela-jela. Eh? Ok, blog yang berikutnya aku baru baca, TQ Hannan for intro. 

3. Mat Keri

So itulah saja featured blogs untuk kali ni. Mungkin kita boleh improve gaya penyampaian masing-masing selepas ni. Aku pun rasa nak ringkaskan journal aku supaya cepat habis. Lagipun dah nak masuk tahun 2012, nanti ada yang terbengkalai sampai bebila. Hehe.
.

45 comments:

Fird November 6, 2011 at 8:02 AM  

Fatt :D

Sebelum tu nak wish Selamat Hari Raya Aidil Adha dulu hehe

Anyway you're so true! Pengaruh kapal terbang sangat mendalam sampai menerbitkan satu polemik baru dalam gaya hidup rakyat Malaysia.

Antara kesan tak langsung akibat terlalu banyak travel, malas nak kawen sbb banyak lagi tempat tak jejak. Boleh tak camtu? haha

dzuchan November 6, 2011 at 8:54 AM  

Betul fatt, lps air asia ada baru bley merasa pegi travel jauh ckit.. bg aku we got what we pay. Da murah mesti la jgn bygkan ala2 naik 1st class...

Mie November 6, 2011 at 10:00 AM  

Salam Eidul Adha fatt.

Cara saya menulis untuk blog adalah sangat skema, tapi itulah identitinya... otai :)

WOBY November 6, 2011 at 10:54 AM  

btol tuh..klu x tak merasa la nak naik kapal terbang neh..skang ni makcik kt kg2 pon dh xmau nak naek bas..lambat katernye...hehehe btw aku pernah naik tiger airways tp klu nak ikutkan cun..cun lagik stewardess air asia..hahahaha tp service tiger ok kot cz dei tak particular sgt dgn muatan hand carry kite n summore siap tnya nak aisle or window

gadisBunga November 6, 2011 at 11:13 AM  

bagi aku kalau nak selalu jejak gi tempat orang, toksahla komplen banyak pasal transportation mode itu. dan tak semestinya dgn cara terbang, naik ketapi atau naik tongkang pun boleh kalau betul bersungguh nak travel. tapi takkan la zaman la ni ada yang betul sanggup naik tongkang kan?

dan aku rasa tertampar dgn komen fird - taknak kawen sebab byk tempat tak jejak lagi. bagi aku bende tu sgt subjektif. kdg tu org dok asyik travel sebab dia mmg tak kawen lagi. dan mungkin jugak mmg wujud org yang takmau kawin lagi sebab belum abis pusing dunia. terpulang. dan ada pulak org yg asyik travel sebab spouse depa pun ada minat yang sama. kes lain pulak, sebab dah kene outstesen. compeni anto.

bab travel blog, frankly aku tak byk folo kecuali beberapa. yang lain tu kalau aku google sebab nak cari info, baru aku baca la.

dan bagi aku, travel blog kene ada info yg detail pasal tempat yang depa pegi tu dan kalau ada selingan penambah perisa mcm citer mamat german atau mamat main musik kat bandung tu, mmg sedap ah baca. heheh~

selain tu, kalau setakat taruk2 gambo dan cerita ala kadar, tidaklah boleh dipanggil travel blog...

*aku ni tulis komen ke tulis entri ek? hahaha gila panjang! pape pun fatt, aku akan setia membaca cerita2 ko tak kisahla pasal travel atau pasal apa pun, sebab bagi aku, itu la perkara yang menjadikan seorang traveller berjiwa.

Zilla November 6, 2011 at 12:44 PM  

selamat hari raya fatt.ampun dan maaf utk segalanya...

Fird November 6, 2011 at 1:32 PM  

@gadisBunga, ya ampun sori kalo ko rasa tertampar. tapi hakikatnya aku menampar diri sendiri hehehe

fatt November 6, 2011 at 1:48 PM  

Fird,
Uitt!!! Lama tak nampak....merajuk ke?

yup, Selamat Hari Raya Aidil Adha jgk utk ko ;)

HAHAHA, ok, kali ni aku terpaksa bersetuju tp mcm aku, ada jgk faktor lain kenapa aku nk kawin lambat...andai kata aku jumpa partner yg sama hobi dgn aku, pastu dia punya perspektif dlm dunia travel ni sama cam aku, pendek kata sekepala, mgkin bleh jadi sebaliknya. hehe.

good observation fird! :)




dzuchan,
betul..aku setuju dgn pendapat ko...aku pun sbnrnya lebih byk travel dgn AA dari airlines lain. bila aku bandingkan AA dgn budget airlines lain macam Tiger Airways, Virgin Blue, Jetstar...sbnrnya sama je..nak compare dr segi makanan, AA lagi variety pastu muka stewardess AA lebih better dan lebih muda dari MAS & SIA...betul aku tak tipu. Aku penah jumpa steward Air New Zealand yg pakai spek mata ok...weird? Absolutely! Cuma aku nk komplin yg stewardess AA mekap kekadang tu cam drag queen. klu airlines lain aku rasa tak la berlapis2 tebal camtu...just nice but still glowing :)



En. Mie,
Selamat Hari Raya Encik Mie!

Betul tu, gaya penulisan berbeza dgn kategori umur seseorg blogger dan sy akui tulisan blogger dlm lingkungan umur spt sy lebih cincai dgn kesalahan tatabahasa, rojak, slang dan lebih daring.

apapun, tak salah klu En.Mie menulis sebegitu, wlpun skema tp itulah identiti En.Mie..teruskan berblogging sbb setiap blog itu ada peminatnya yg tersendiri :)

bdk2 @ John November 6, 2011 at 1:50 PM  

Assalamualaikum fatt! hihi. rindu ko boleh? hahah.

arini hari bermalasan kat umah. esk keje. sob sob sob..

anyway, bila terbaca entry ko ni. teringt pulak aku psl naik AA for the first time. time tu mmg first time jugak aku naik kapal terbang. pfttt...nk kata jakun tu takdelah sgt, tp excited tu mmg ade. yela, first time kot. hihi. tp dr alor star ke KL je. pastu dr KL-KB. so, dpt naik 2kali. kira okla tu utk beginner. zaman uni, dpt jugak naik 2 3 kali je. sbb mahal jugak kdg2 AA ni. alhamdulillah...bila dh keje ni, dh naik byk kali, langkah pun jauh jugak. thank you pak tony. lain kalo bukak route yg jauh2 pulak ye.

psl komplin2 psl AA ni. hurm. dah selalu sgt dgr dorang duk pong pang pong pang. kalo x suka, tak payah naik. dan kalo tak penah naik, jangan komen lebih2! nama pun low frill airlines. tp expect sume bnda free. hurm...mcm tak skolah. psl gap between seat tu, mana2 airline pun sama. yg murah atau yg premium takde beza pun dr segi gap. mybe keluasan seat itu ya. kalo gap, sama je. unless beli yg biz @ 1st class seat. bezanya lagi makan dlm proper plate, tp AA mcm dlm polisterin. haha. boleh?

anyway, utk org suka travel, aku suka naik kapal terbang. tp jadik sangap kalo lebih dr 5jam! haha.

identity utk blog? aku pun xtau la fatt. ko rase aku mcm mana? honest opinion. aku takkan sentap. ^_^

selamat hari raya!

p/s: aku kat KL je ni kat umah sorang2. mls nak balik sbb keje bertimbun. okeh, nk goreng ayam sat. hahaha

fatt November 6, 2011 at 2:07 PM  

woby,
aku penah sekali naik Tiger Airways, masa tu flight dari Spore ke Perth. Banyak org underestimate AA tp aku di sini bukanlah nak mengipas AA. aku bg pendapat berdasarkan pglmn aku. To be honest, low cost terminal Spore way too sad compared dgn LCCT. Sape2 yg penah pegi mesti tau...so silalah berbangga dgn our low cost terminal. as for Sporean, jgn piss off bila baca statement aku sbb aku cuba bagi gmbaran kat org2 yg tak penah lagi sampai ke sana.

TAPI, selama aku naik AA, kalau dari LCCT, mmg jgn harap la nak mintak seat kat tepi isle ke, tepi tingkap ke, jgn harap. KALAU naik dari tempat lain, memang tarak hal sbb aku slalu request...ekekeke....pastu mcm yg ko ckp, TA pun senang nak mintak seat katne2...budget airlines lain pun boleh...so itu la kot benda yg aku nak mengutuk pasal AA. pastu flight lain pun mcm tak kisah ko byk berat mana hand luggage, how many pieces pun tarak hal...just AA je. pfftt!!




gb,
i like! wlpun komen ko berjela tp aku baca smpai habis & aku mghargainya.

aku mmg sbnrnya nak mention psl blog2 yg try nak buat travelog tapi hasilnya below par..tp aku tak berani nak luahkan dlm entry sbb aku takut org chop aku poyo. but since ko dah ketengahkan perkara ni so aku rasa selesa nak mencelah.

to be honest, aku cukup2 anti dgn blog yg konon nak tulis psl travel tapi map tarak, info tambang, distance, location dan apa2 yg patut takde. mmg turn-off. sbb pd aku kalau nak share, tulisla betul2 supaya org bleh amik ilmu dari situ..kalau kata lupa then buatla search skit..or waktu travel tu snapla gmbr apa2 yg boleh dirujuk balik masa taip blog...am i rite? common sense la benda ni.

dan aku jgk cukup anti blog so-called blog travel yg cerita takde tapi gambar ko bergaya posing sana sini lebih byk dari gmbr subjek, cthnya castle apa2 la kan. so aku wonder ni blog bergambar ke blog travel sbb muka tuan blog lebih byk dr gmbr subjek ie. castle or bgunan bersejarah tu. plis la...jgn claim urself a travel blogger if ko takleh nak cerita lgsung how your journey start till end with info like entrance fee, map, distance, location, brief info psl sesuatu tmpt dan sebagainya.

pd aku sesebuah blog yg berkualiti ialah blog yg ada jiwa ie. kita menulis bukan utk bermegah2 tapi utk berkongsi dan kerja tu mestilah ikhlas. jgn letak info asal cukup syarat.

ok aku hrp pasni sesapa yg terasa tu sila perbaiki. aku pun bknla seorg writer yg bagus..aku akui aku agak melalut tp kdg2 aku terlupa. dan lagi 1, aku mintak la sgt pd blogger yg suka ikut blogger lain ni, tlgla cari identiti sendiri. ini bila dia sorok identiti, korang pun ikut..eh? hurm...so to say...cariklah identiti korg. aku ada reason nape aku buat camtu so jgnlah terikut2 dgn aku.

ada 1 cerita yg pelik tapi benar, ada seorg blogger fanatik yg meniru gaya blogger pujaan dia brgambar...cara posing nak sama, tmpt pun nak sama, tak dpt exactly sama pun tapi moment dia buat sama. gile ke? pd aku dia gila..tp benda ni wujud sbb aku dah jumpa..hehe...

ok aku dah membebel ni...sori!




zilla,
hai zilla...aku blum reply lagi email ko...nanti ye..anyway, Selamat Hari Raya & Maaf Zahir Batin




fird,
jadi sbnrnya ko pun salah seorg daripadanya la eh? HAHAHAHA. ok kita geng!

Fird November 6, 2011 at 2:23 PM  

Fatt,

Masa aku komen td aku kat HKIA nak pulang ke tanahair. Skrg dah selamat sampai hehe. Biasa la akhir2 tahun ni bz sket terpaksa menyepi bukan merajuk tau :P

Ya kita serupa, aku harap takde la LPPKN buat statistik sebab2 golongan yang patut kawen x kawen2 lagi kerana nk g travel haha

fatt November 6, 2011 at 2:38 PM  

john,
Waalaikumsalam! rindu aku? ahaks..boleh..tp ko kena berebut dgn kemang la..kih kih kih...ok aku gurau :P

ko tak balik KB ke thn ni? aku ingtkan ko balik sbb tak silap aku kat tmpt ko raya Haji lagi meriah dr raya 1 Syawal...ko mmg kuat kerja weh, aku kagum.

aku kan john, naik flight lepas keje tau...sadis kan aku? nak wat camne, bas je aku mampu time tu. itupun sbnrnya 1st time aku masa gi Phuket, sbb kompeni trip. pastu barulah aku start travel bersungguh dan tekun hinggalah ke saat ni..haha...ok pasni bleh buat entry salasilah sy naik kapal terbang..hehe

aku ingt lagi dulu2 masa 1st time naik aku cuak gile sbb aku risau masa flight nak take off & landing..sbb aku ada masalah dgn tmpt tinggi so aku rasa gayat. tp skrg bila take-off ke, landing ke aku bleh sambil2 baca majalah...kdg2 tido sbb dah lali. so aku rasa ada kemajuan skit.

slalu kalau naik flight lebih 5jam aku akan manfaatkan dgn tido dan aku akan pastikan aku tak tido sblm naik flight supaya aku senang terlelap..lain2 dr tu aku tak suka jalan ke depan ke belakang sbb mganggu org..tp ada jgk makhluk2 yg bingai pegi berdiri sembang kuat2 kat isle mcm bapak dia punya flight & ganggu org yg nak tido. aku baru je jumpa masa balik dr bali aritu. nyaris2 aku nak suh stewardess halau dorg sbb dahla last flight, sume org letih...so ko bodoh babun ke nak memekak ha? ok, dorg tu mmg bangsa tak beradap skit, bleh guess la kot. clue : sivaji the boss.

identiti utk blog ni aku tgk ramai lagi yg keliru tp gaya penulisan ko ok, cuma klu disertakan dgn map mebi lebih clear cerita ko. bab blur muka tu aku phm ko nk tunjuk baju...ye aku phm. tp mmg tul, aku agree dgn pendpt ko itu jam psl takmo blog ko kantoi di tgn kengkawan & sedara mara. psstt..ko nk tau, blog aku yg dah lama anon tu pun bleh kantoi ok. aku rasa a bit unhappy sbb aku rasa hilang freedom skit tp nk wat camne, takkan aku nk private atau buat blog lain, kan?

aku sbnrnya nk lari dr jadi typical blogger yg tayang muka..apatah lg bila tulis travel blog sebegini, aku takmo bila ada gmbr aku posing di mana2 akn jd misleading & org kata aku nk menunjuk2...so it's better that way...lgpun aku tersangatlah jeliteww *haktuih!* nti sume org jumpa aku kat luar nk amik gmbr pastu buat spesel entry dlm blog, "yay, sy jumpa blogger tersohor iaitu *tootttt*"..aik cam biasa dgr plak ek entry2 gini. but seriously, wtf?

aku x suka obsess pd sesapa & aku pun takmo org obses dgn aku sbb aku hanyalah org biasa. nk ngaku blogger pun aku malu tau...like, "eh tu bkn blog aku...ntahla blog sape, tatau"

ok sekiah saja ceramah aku pd kali ni...selamat hari raya & maap zahir batin.


ps : kesiannya mkn ayam goreng...klu dpt sepotong daging korban buat sup kentang sedap tuu...jgn nanges naaa...aku bgurau ;)

Janggel November 6, 2011 at 6:29 PM  

Fatt Selamat Hari Raya!

Ye aku setuju dengan apa yg ko luahkan ni, mitos mengenai kapal terbang ni memang pelbagai. Sampai dulu aku rasa impossible je dapat naik kapal terbang.

Tapi bila dah stat keje, alhamdulillah merasa la naik macam² jenis kapalterbang, yang 1st class, 2nd Class 3rd class pon penah (erk ada ke?)

Tapi sejak AA buat keajaiban ni, memang membuka peluang kat aku nak g jenjalan merata. Thanks to pak Tony.

Pasal blog pulak, hmm mmg susah sebenarnya nak cari identity sendiri dalam penulisan dan benda tu kena sentiasa prektis kan... InsyaAllah kalau rajin buat research dan dalami hati dan jiwa insyaAllah kite dapat identity tu.

MasZuber November 6, 2011 at 9:14 PM  

hallo fatt:

lama aku tak jejak sini. nways, Salam EidulAdha untuk ko n family.

Dengan Air Asia, banyak tempat aku sampai. Tak kira la orang nak kutuk macammana pun, tue jea yang aku mampu. :-)

Niza Zainal November 6, 2011 at 10:25 PM  

Alamak Fatt!

I'm truly honored! Appreciate da recognition. But I think I don't really deserve it more than you do. :) honest! Tujuan asal blog itu is just for personal memorabilia, nothing more.

"Travel is not about where you go, but how you see the world :)"

BlueEwoke November 7, 2011 at 12:30 AM  

Ha elok sgt la ko ajak borak2 kosong, sb dah abis blog org aku terjah, tpi yg update ada la beberapa ketul jek!!

Tp tajuk ni sgt menarik. Tapi aku setuju dgn ko pasal AA tu, org akan ckp mcm2 punya, kate sempit la, makan tak best la..bla bla bla..tp aku rasa ok je. Kalau diorg nk yg selesa, pegi la beli first class, tgk cirit ke tak nak bayor kan, ckp banyak plak hahaha. Silap2 naik kapal terobang pun tak penah kuang kuang kuang kuang..

Setakat hari ni aku travel, memang naik AA la byknya. MAS, dan Tiger Airways pun aku penah rasa. Tapi ari tu aku naik Tiger dari Melben ke Sydney, stewardessnya tua plak tu, aku tgk pun tak berselera, dari segi makanan plak, aku rasa AA quite ok la, sb byk choice..

Pasal identiti blog, ye aku setuju, skrg mcm2 jenis travel blog ada, aku baca je mana yang menarik minat aku, tak kisah la org tu femes ke tak. Macam aku, takde la hebat mana pun tulis blog, sb asalnya aku tulis blog sb laki aku paksa aku tulis, konon nk buat cam journal travel peribadi online la, so nanti esok2 dh tua, leh baca balik, tapi ni dh share plak ngn korang2 semua plak hahaha.. Macam aku, memang jarang letak gambo muka aku, kalau ada pun ada la sekeping dua, takde la muka aku sampai 6 keping dari 10 gmbar dlm setiap entry hahahah..

sYukCurz November 7, 2011 at 3:52 AM  

hum aku rasa seat emirates selesa skit dari MAS ng AA, aku nek AA a few years ago ke london, perh. sabar jerla..14H dowh kat kerusi keras tuh. pusing kanan xley pusing kiri xley.tapi redha jer flight sponser from Mr. Tony. hehee.. for me AA for distance tu ok la, klu more than 6H tu better takes other courier yg lebih selesa ek..

enjoying AA sebab dia aku mampu travel merata.. 1st flight aku adalah AA around 2005 tu. penah dapat return ticket RM1 balik raya.. nowadays da susah nak dpt tiket2 murah cm2.

thatsofarahz November 7, 2011 at 12:23 PM  

Hi Fatt,

Thanks for mentioning my blog.

Cheers,
Farah

Hannan Hanarbek November 7, 2011 at 3:36 PM  

"Fatt, macam mana nak post a comment nih? huhu"

Patutla pelawat teman banyak, mike letak link teman yeh ;p Malu-malu kucing lah teman cenggini kome sume nengok teman :P

terime kasih fatt.

Hannan Hanarbek

fatt November 7, 2011 at 3:55 PM  

janggel,
selamat hari raya aidil adha!

best ke dok 1st class? aku blum penah lagi merasa..kena tunggu dlm mimpi ko baru buleh..huhu. aku pun lebih kurang mcm ko, bila dah ada duit sendiri ni barula bleh pegi merata..kalau tak krn budget airlines rasanya aku naik ketapi jela kot keliling dunia..haha

aku pun rasa byk yg perlu aku perbaiki dlm penulisan aku. wlpun dah byk yg aku taip dlm ni tp aku rasa kena improve...rasa mcm ada something yg blum lengkap. setelah berfikir2 barula aku tau katne kurangnya...bagus gak rupanya sesi refleksi ni




masZuber,
salam aidil adha jgk utk ko & keluarga..trm kasih dtg melawat blog aku time raya..hahaha

ah biarlah org yg suka mengutuk tu...ini je yg kita mampu...janji dpt jalan sudah, kan? :)




niza zainal,
no worries, u deserve it :)
i always adore bloggers who hv skill in writings bcoz not many ppl can. so keep up your good works :)

seorg yg mampu menulis dgn baik cerita ttg sstu tmpt yg dikunjungi ialah sebenar2 pgembara

fatt November 7, 2011 at 6:12 PM  

Na,
aku rasa kali ni rata2 blog sume ternak cengkerik..haha..biqque mana eh? senyap sepi je skrg..jumpa dia ckp aku kim salam :)

aku klu diberi pilihan nk duduk seat mana, aku nk duduk kat dlm kokpit..sebelah drebar kapal tobang..bleh aku belajar skit2..dpt buat announcement pun dah suka..hehe..kdg2 layan gak bila dgr pilot buat announcement, aku rasa mesti dia bangga dgn job dia..kan?

steward/ess AA ok..muka bulehla ada market tp ada gak certain yg mcm drag queen. aku rasa aku lagi chantek kot. sila muntah..haha..tp sbb aku tak reti pakai skirt, nk plak muka tak brp nak jeliterr so takyahla..baik aku duduk tido dlm flight dr jalan depan belakang layan penumpang yg 1001 perangai. klu yg mengada tu ada yang kena penendang keluar dr ketinggian 30,000 kaki. hahaha

aku pun sbnrnya buat blog ni suka2..tp dh ramai plak yg baca. tp aku seronok sbb dpt ramai kwn melalui blog....wlpun tak penah jumpa tp rasa cam bebas berkongsi segala2nya..so thanks :)




syukcruz,
tiket return rm1? dari mana ke mana tu? murah gila! naik bas pun tak dpt murah gitu...ko mmg lucky.

aku pun sbnrnya pkir klu nak pi europe better aku naik flight lain sbb harga AA pun rasanya takla murah..etihad aku rasa lagi ok..aku pun takmo patah riuk naik AA. flight pegi balik ke Chch pun aku rasa nak gile tapi mujur masa pegi aku dapat 1 row, tp time balik tak dpt..so tpksa la keraskan badan. dahla duduk tepi tingkap. klu dok kat isle bleh gak jalan2..tak koser aku nak suruh org bangun2..nti dia pun tak selesa...

but so far aku byk travel dgn AA, cuma mgkin ke tmpt yg lebih 6H aku akan naik flight lain. bila dah tua2 ni *eh?* sakit tulang belakang jgk klu dok statik camtu..kan?




farah,
welcome! :)



hannan,
terkejut ye tetiba rushing traffic...haha..power tak? sekali sekala aku kasik ko glamer...hahaha...nti kasik aku poskad paling cun dari jipun ok!

Lily Riani November 7, 2011 at 7:23 PM  

i totally dig this entry...

i dah penah econ, business class, naik richard branson nye & pak tony nye airline, plus ryan air yg you sebut pun i dah penah naik. infact, few EU low cost carrier i dah try plus gi dia nye aiport. my observation ler kan...

1. kite nye LCCT BESOU GILERRRRRR.... korang gi ler yg EU nye... KOCIK mak datok, yg kat sweden, waiting area pun tak muat siut.
2. LCCT Msia giler lebih pack dr KLIA, siapa berani argue???? except musim haji ler kan. KLIA kite lengang dan sunyi.... MALU!!! but dok bising taraf antarabangsa, network seksa giler nak dapat. org tak daa...ish...
3. ryan air i try dulu ok, stewardess cantek, wallahullam ler skarang nih. but i agree, AA nye stewardess, make up mmg sahih2 kena KURENG kan... haloween ke?
4. bab cantek, i 50/50 sbb mat salleh dia bukan kire cantek baru blh jadi stewardess kang kene saman dek human rights kang. abih orang tak cantek n pendek n gomok cam i, tak leh jadi ler... menaruh harapan jek ler..
5. masa hawaii gi LA, air stewardess dia tua and gedebab giler ok... i bukan ngutuk sbb i pun gomok but risau cam na dia nak rescue we all ni but then again if jatuh dlm air, di sure float... hemmm... betul gak kan.
6. btw, dia bagi all those instruction safety and take off/landing baca script kat buku excercise RM0.30 tuh tau. abad mana ler dia salin, sure kes human rights gak.
7. bab low cost carrier nih, you pay peanuts you get monkey, so i mmg tak akan complain. but observation inside an airline mmg fun giler. isi keboringan.

i teringin nak naik SA nye, i ada blog about this, apparently one of its kind in the world... ehehheh.... simpan duit for this!

iina November 7, 2011 at 9:24 PM  

Fatt

Salam Aidiladha..

Flight apa pun tak kisahlah.. janji murah.. kalau nak selesa takyah duk ekonomi kelas.. baik ambik jek 1st class.. ;)

Pada aku kalau setakat perjalanan tuh kurang dari 5 6 jam.. oklah.. kalau lebih 13jam cam mesia-london.. penting gak gap antara seat tuh.. idak bengkak kaki ohhh hehehe ;) tapi air asia kl-london aku dgr ok jek kwn2 aku naik...

Satu lagik.. perjalanan kapal terbang tuh 1 hal.. tapi pada aku klu travel nie yg paling penting sebenarnya adalah nak lepas imigresen tuh... itu lagik seksa.. aku cukup malas bab2 nk lepas imigresen nie.. kalau dtg UK get readylah dengan segala mak nenek soalan.. kena prepare semua dokumen.. dia ye soal jawab uihhh... klu sapa tak ready.. dah ada beberapa kes family kwn aku kena htr balik tau...

Aku sendiri pun kalau travel.. keselesaan travel tuh 1 hal juga tapi aku tak fikir sgt.. tapi aku lebih fikir pasal nak lepas imigresen tuh hahaha.. kat situ yg biasanya klu xbetul leh sangkut..

Kecuali kalau nak balik mesia.. tak penah risau pasal nak lepas imigresen.. pastu bila jejak balik klia lepas 2 thn xbalik-masa aku blik thn lepas.. mmg best ;)

dzuchan November 7, 2011 at 9:37 PM  

beb, komen xde kena mengena ngan entry,....aku suka header baru ko...

lagi satu, aku teringat fruit cake dlm MAS...antara yang terbest la aku pernah rasa hahaha..

langkah kaki.. November 7, 2011 at 10:09 PM  

wah!!1 sngt teruja dengan header baru u sis! =) suke suke suke! *out of topic kejap*

ok. dah start cuti baru lei nak godek2 blog. hehe. lame dah x cmmnt kat sini.. byk cerita tetinggl. btwn..yerp. sbb ade AA la org dpt fly sane sini.=)

pasal seat tu..seriously..sape complain kasik lempang laju2.. jie dah rase mas..dah rase qatar air.. haigo... same je la.. x der beza pong. n + pulak stwrd AA lagik cantik n mude2.. hehe. serious wo.. =D..

pasal makan..ala..dah name naik murah..x kan nak bagik makan jugak kot..hamboi2.. dah bagik betis nak peha. =)

Anonymous,  November 8, 2011 at 1:38 AM  

Salaam..maaf mencelah.. Sekadar nak bertanye.. Ko keje ape fatt? Travel sane sini... Saya jd silent reader je.. Nk jalan tak de duit walaupun kerjada rajin glee....bley kongsi tak mcm mane ko bley cari Budget utk travel ni? Kalau biznes..ko bisnes ape fatt? ... From mimie..

Ely Hasrul November 8, 2011 at 8:41 AM  

ok segala bidaah yg disebutkan aku xpenah dgr ahhahah org ckp body tin milo?? hahaha ade org pecaya ker?? patu food utk anjing makan?? haahhahaha lucu sungguh!!! aku mmg xcaya kalu ade yg pecaya dgn bende tahyul nih. gila kompeni cam AA xkesah la baru nk naik time tu and tgh gegila maju skang nk jeopardize kan nama dgn served makanan anjing? hahaha mcm hanjing okeh!

aku xbyk la jenis flight dh naik sbb bukan selalu ke mana2 pon tp AA nye mmg not bad, sama aje cam flight lein. yg paling penting tahap servis nye. blum lagik AA jatuh menjunam langgar gunung terbakar kan? kire bagus per service AA. kecuali lah selama ke nih ko mmg naik bisnes or fisrt class. ha buleh la ko compare hehe


aku suka entry kali ini sbb aku suka entry panjang. walaupon ko blum tepati harapan satu ari = satu entry, aku suka baca entry pjg cenggini.

psl identity blog tu aku rasa semua blogger melalui fasa mencarik identity sendiri. bagi aku, blog aku hari ini spt malaikat di hari lain mcm setan sume nk carut. tu psl la aku xbape reveal aku ade blog sbb aku bleh memaki sesuka hati dlm blog aku tuh tanpa pedulik kt org lain hahhahahah gile seram perangai aku nih..

Liz Rohaizat November 8, 2011 at 9:18 AM  

wow, aku tak penah tgk seat kat kapal terbang lain. bertuahnya ko dpt rasa naik semua nie. aku penah naik MAS je. AA belum dpt lagi sebeb everytime nak beli tiket, ayah aku nak MAS. maybe sbb condition dia kot.

aku rasa AA pun ok gak. harga pun murah. yg kondem2 tu maybe saja nak cari pasal.

~uG0giRL~ November 8, 2011 at 10:14 AM  

selamat hari raya beb. sama la kita 1st time naik AA in 2008. tapi sye p kuching je. dpt seat belakang sekali. pas tu dekat ngn dapur diorang kan? sangat bising ok dengar flight attendance besembang dan bukak tutup cabinet. mula2 dengar pasal AA adalah cerita flight attendance jual maggi atas kapal tebang. hahhaha. tapi sye setuju pasal seat tu, xde beza pun. tapi sye cuma boleh compare dengan MAS je lah, yg lain xpenah lagi T__T

Biqque November 8, 2011 at 10:22 AM  

*senyum dengan keadaan sekeliling*

fatt November 8, 2011 at 12:44 PM  

lily,
ive heard that before..so the rumours are true :)

now i percaya epot2 EU lagi horror dr LCCT. ive heard once yg epotnya lagi kecik dari epot Queenstown. but i like Queenstown epot...although small tp nmpk suwit...

ok, since u mention about human rights, i think mebi betul la kot apa yg i nmpk..once i tgk steward Air NZ yg specky...mmg i kekaguman tgk dia sbb tak silap i stewrd/ess kena ada sight yg elok...ke pilot je eh? blur jap but either way mmg takleh rabun tak silapnya

and I TOTALLY AGREE with the comparisons between LCCT & KLIA! hahaha...bleh main lari2 ok sbb lengang..tp tulah, sekali sekala gi KLIA feeling gak sbb ehem...konon nak rasa naik kapal tobang yg hebat. tp mmg byk beza antara AA dgn MAS..dari segi comfy & foodies..but i hope one day every msian citizen bleh naik MAS sekerap yg mungkin mcm AA...haih, bila kan dia nak kasik low skit price dia...takla mintak jadi tahap AA tp at least lower utk kita merasa...i tried 3 times and happy about it :)




iina,
tulah, janji murah. yg penting sampai & tak sangkut. honestly seksa jiwa raga kalau naik AA klu flight more than 5-6hrs, tak selesa. aku yg kurus ni pun rasa tak selesa sbb sekali sekala nk jgk lipat2 kaki.

tp betol la apa ko ckp, nak lepaskan kastam tu yg ngeri sbnrnya. aku setakat ni paling cuak dgn kastam Oz. wlpun dah pegi sna byk kali & tak penah kena soal siasat, tp debor dia mmg bleh tahan sbb slalu dgr cerita org yg sangkut. well, hopefully my 1st ever EU visit pun smooth...ameen~




dzuchan,
makasih...aku takde kerja. itu pasal dok asik tukar header minggu ni...boring tgk gmbr sekeping...aku rasa sume desert dlm MAS mmg sedap..aku suka kalau dia kasik eskrem...best gile :)




jie,
TQ!

aah..mmg sama, cuma seat tu lebih selesa skit jek, pastu lebar skit..overall gap sume sama. kalau rasa kaki tu pjg amikla seat kat aisle...klu suka gi toilet pun amikla seat aisle supaya tak nyusahkan org nk bangun every 30mins...annoying ok




mimie,
aku ni sbnrnya pelik nape org suka sgt guna profile anon pastu ngaku silent reader dgn nama samaran rekaan tapi ada hati nak tanya soalan peribadi. funny la. cliche sgt. mtk maapla tp aku rasa ko ni kepochi

fatt November 8, 2011 at 1:04 PM  

ely,
ko ingt lagi tak kes flight AA terbabas landasan? aku penah rasa pglmn lebih kurang sama (cuma tak terbabas lagi) masa naik EMIRATES! ok gila..aku rasa pilot tu baru pes time kot..dahla landing hempuk, pastu melelong2 atas landasan & make sharp turn nak sbb dia almost nak terlepas lorong ke parking...ko bleh imagine? kami dlm tu sume kesat2 peluh sbb takut...dahla laju masa dia sharp turn & melelong2 tu....siyes fail!

ikutkan aku ely, nak je buat spesel entry utk anon2 yg guna nama samaran tanya pasal peribadi aku..contohnya anon kat atas ko ni. aku rasa dorg ni kena tarbiah sbb suka jaga tepi kain org. klu aku mewarisi harta dodi al-fayed ko nak kata ape? nak trjun lombong? so benda ni common sense la...aku rasa dorg ni saja buat profile pastu buhla nama bajet comel & inesen & buat soalan kurang cerdik. kalau ko dah lama kat sini, mesra dgn aku, geng dgn aku, aku pun tau ko ada blog, aku tau muka ko camni dan ko ni WUJUD...barula ko tak kena maki bila tanya soalan budus camni...eh, aku bkn marah ko ely. tp si kat sume anon2 bajet silent reader yg kepochi. disbbkan ko mmg bleh dibawak melahar so aku mmg selesa nak melahar dgn ko...haha...it's a compliment ok...be proud :)

ok, mmg susah nak taat dgn polisi 1hari=1 entry tp aku akan coba...wlpun kdg2 mood kelaut..hehe




liz,
ko patut cuba naik AA liz...seronok gak tgk steward/ess dorg yg muka market..tp baju steawrdess agak sekson...so tahanla mata skit.

flight lain2 ni aku rasa masa travel ke Oz & Nz..dulu zmn AA takde lagi bleh la rasa, tp sakit jiwa...tp klu dpt tiket murah ok la




ugogirl,
aku penah dok seat belakang. leh pasang telinga dgr dorg mengumpat. hahaha. ada sekali tu aku dgr dorg ngumpat passenger...tp mmg passenger tu poyo pun...so mmg aku terhibur la jgk dgn kutukan2 dorg...hehe

klu nak travel dlm Oz & Nz mebi ko bleh cuba la segala mala Qantas, Virgin & Jetstar tu...memula aku tgk steward/ess omputih mata aku tak brkelip2 sbb selama ni asik tgk yg rambut hitam, mata hitam...tp steward/ess omputih ni lawa2 jgk...




biqque,
bayar tol! takleh lalu pree

Ely Hasrul November 8, 2011 at 1:36 PM  

hoi fatt melahar tu ape?? hahahah petama kali dgr nehh hahaha..

ekceli papi xsuka naik AA yg fleet kecik or any kapal terbang kecik la sbb walaupon papi tu dh naik byk kali dia tetep seram bila nk touch down. besenye fleet kecik dpt land kt runway yg kecik/pendek aka kebykan komersial flight xpegi. tats why AA byk route sbb dia leh masuk kbykan runway.

part pilot sukati land laju2 patu cm nk tbabas byk kali kitorg experience lelagik kalu runway tuh kan cam haram conditionsnye. tp aku penah compliment pilot AA lupe kt mana tp landing dia mmg superb.

to be frank sbb kan mbawa anak & beg penuh brg kitorg mmg selesa dgn MAS sbb xpayah nk beli add itu ini. maklum le beli teket 3 org dh sama aje dgn AA reganye. cuma ape yg aku xsuka psl MAS aku xtahan cabin pressure. sumpah sakit telinga bila nk land. huishhh tensen! and bagi long distance journey aku rasa sama je lah dan mcm aku ckp kecuali ko naik first class hahhaa


part anon tu aku ermm ermmm dulu aku penah gak dpt. ade yg menyenangkan ade yg ntah ape2 cam pu*i dia sakit kot baca aku nye blog hahahha okek carut tak bleh blah.. hahaha

Biqque November 8, 2011 at 2:42 PM  

nah singgit!

aku suka inflight food! titik! ko kasi la apa pun, aku suka suka suka. hahaha!

setiap kali aku naik kapei terobang, aku mesti tak sabar nak tunggu landing sbb aku nak rate pilot tu akan kehebatan dia menlandingkan pisawat itu. dan kitorang ada seat sepesial (tak leh bgtau, kang orang amik hahaha, nanti aku bgtau ko senyap2) so takkan penah ada kekacauan dari orang lain. blah blah blah!

tu kalo anon budget nama inesen tu baca tu, melahar berapi cinta dibuatnya! hahahaha! sepanjang aku kenal ko, baca blog ko, mmg itu je la modal orang tanya ko ek? mcm ko bilang, ko "tanam ganja"kan aja jawabnyer...

Biqque November 8, 2011 at 2:59 PM  

haaaaaaaaaaaa...ape kate, untuk hilangkan kebosanan kita, ko buat satu post pasal cite anon ni. apa nama samaran, dan apa contoh2 soalan yg ko dapat, tak kisah la pujian ke cercaan. kompom gelak tak hengat dan bertubi2 komen akan masuk kihkihkih! biasa la, orang glamer mesti ada haters nyer...silap aribulan, ko tak sedar, ada fanpage "anti-fatt" kat fb! kahkahkahkah! aku nak tergolek dah ni tahan gelak!

SOMEONE PLEASE BUAT CITE BEST UTK AKU BACA! *ni bukan anon, ni psycho namanya*

Janggel November 8, 2011 at 3:27 PM  

1st class memang best Fatt, ko boleh merengkot, mengereng menendang sesuka hati sambil layan movie khas untuk ko sorng je, pastu layanan pramugari dia pon terbaik, sikit2 tanya kat kita nak apa2 tak? rasa cam nak bagi penampo je hahahaha.

lawak la pujian ko kat ELY tu, heheh aku gelak gile bababng baca statement ko kat ElY tu, compliment ye fatt? hahha

Ely melahar tu maksudnya mencaci maki sesuka hati mak bapak kite la. Main cakap lepas ikut sedap mulut pastu bagi org lain sentap hahahaha. kan fatt kan? *au blaja dari kak senduk kekekeke.

Ely Hasrul November 8, 2011 at 3:45 PM  

huishh kalu part entry anon aku suka mbacanye!! hahahhaa

ade penah anon komplen ckp aku kuat soping berjalan sana sini duk hotel sedap2 patu alih2 kutuk aku nye tv, tv lama. jadik mungkin aku kena beli tv 50inci baru leh g holiday kot hahahahhahaha tp aku xsempat nk balas blk sbb ade anon lain yg pi kondem anon nih.. aku pon xpaham sbb aku dulu selalu gak dpt perang anon. tu pasai la aku penah buat aku nye chatbox.. haha xpaham sungguh

ooo itu ke maksud melahar. baru la makcik paham. kembang makcik dpt melahar sesama hahah bongok

fatt November 8, 2011 at 3:55 PM  

ely,
apa la melahar pun tatau...pegi khatam kat blog kak senduk. aku gerenti perut ko terburai..hehehe

nti kita sama2 tunggu awal thn dpn spore airlines akan kuatkan budget ailines nama SCOOP tak silap aku...pasni AA akan ada competition..bagus2, pasni bleh kita dpt rege lagi murah & lebih untung. hehe




biqque,
pisawat! ok! hahaha....aku rasa kan nak buat spesel kolum utk tulis sume typo error korang...kita tgk sape paling byk typo dia kena denda. denda apa tatau lagi...subjek tu ahli tinggi mesoarat *ni saja2 ubat*

dari aku dok taip pasal anon buat entry khas psl dia, baik kita buat benda ni..lgi best. amacam? aku tak kisah pun ada page haters ke apa...hahaha..tp siyes aku dah encounter soklan yg sama berpuluh2 kali...naik jemu ok. cuba la tanya soalan cam, apakah rahsia kejelitewwan aku ke? rahsia perut ramping ku ke? *haktuih* hobi aku di masa lapang ke? kan? soalan2 ilmiah camtu yg org patut tanya...hahaha...

kang aku ckp aku tanam orang ke, tanama ganja ke sakit hati pule..gitewww




janggel,
movie khas = GERAK KHAS ke? LOL!

patutnya time dia tanya ko nak apa, ko ckp bleh awk urut badan sy..lenguh le...ha, picit sini sikit, ok...skit lagi....aaaa...sedapnya. terima kasih! pastu pang ko kena lempang! hahaha

amboi2, ko pun upgrade ye..kelas...sape2 je baca blog kak senduk mmg terus upgrade grammar. aku rasa blog dia sesuai utk org2 yg baru nak melongkangkan mulut. tp aku salute la dia tahan je kan org dok lahar dia balik...mgkin kita patut jadi telinga kuali cam kak senduk...kah kah kah




ely,
ko mmg so yesterday la ely!

peh, anon vs anon sbb pertahankan tv buruk ko! hahaha...aku kagum! ala ely, biasala...lumrah donia..aku pun kekadang jadi gak anon, saja suka2..so aku tak kisah klu org jadi anon kat blog aku. tp klu tanya soalan off topic mmg mengundang cercaan la pastu. klu related aku layan...aku takla kejam. but subject to soalan gakla...klu soklan cam ko kerja apa? itu mmg aku akan jwb aku tanam ganja..takpun tanam org...aci kah?

Janggel November 8, 2011 at 4:23 PM  

Hehehe aku terasa macam best pulak kalo Fatt buat entry pasal typo nih!! Gegeegegeg tapi typo kat blog ko je tau Fatt, kalao kat blog org lain mampos nak kene kaji sejarah! Hahahaha aku setuju! :)

Biqque November 8, 2011 at 4:23 PM  

tanama tanama tanama...

MASUK BUKUUUUUUUUUU!

Ely Hasrul November 8, 2011 at 5:47 PM  

hahaha typo book kembali kah? hahahha.. aku xpenah jadik anon. aku nih jenis ikhlas baik budi tau.. awwww (cam haram)


bijak kak senduk nih mbina perkataan. kena study nih (walaupon aku xtau sapa) hehe

Fid Abdullah November 8, 2011 at 6:05 PM  

Ryan Air tu gila sempit lah seat dier.. cemana mat saleh boleh duduk pun aku tak tau. aku yang pendek ni pun rasa sempit, yg kaki panjang mau berlipat kaki duduk kat seat diorang tu..

Lily Riani November 8, 2011 at 7:53 PM  

ish! i byk cite kapaltebang horror, not only that yang kena trail by drunkard kat eu ke airport berbagai ler... nyaris tito train station & airport in one trip!! sbb tuh i tak kan tito station2 nih cam u, all kene pre-plan. i penah kena dah.... seriou giler ok, ala2 dah leh buat wasiat gitu.

and oso, tak luipa juga bilik orang ketuk cam nak rak, orang black gaduh kat hostel siap siren polis dtg, morocco insiden yg jantung drop kejap! etc etc... oh! cite orang pegang pisetol lagi.... woish!

nnt nnt, i buat entry about this this week if rajin, i credit kat u sang-penyetat cite nih. ehehheh....

come to think of it, ppl do wonder awat aku giler n masih lagi travel. andrenaline rush kot kan.

fatt November 10, 2011 at 11:11 PM  

janggel,
pas habis "seksaan" dari aku & biq baru kita buat game tu. sape paling byk salah dia kena belanja...tak kisahla...ABC ke, roti canai ke, teh tarik ke..denda ringan jek...utk suka2 smbil merapatkan silaturahim :)




biqque,
ape TANAMA TANAMA? aku tak jumpa pun. ceciter paragraph brp, line brp? nti kita buat rules games ni eh pas habis questionnaire ko, amacam? :)




ely,
ko tak kenal kak senduk? oh ure so yesterday la sister!! HAHAHA...kuangjaq aku ni...cani, ko pegi bloglist aku, tgk blog kak senduk kat seksyen ketawa penawar duka




fird,
siyes ke? lagi sempit dr AA? dorg punye condition flight camne? cam bas mini wilayah ke? aku takleh imagine




lily,
aku rasa experience ko mesti mcm2...tp paling takut rasanya org main pistol la kot...nti dah habis questionnaire ni ko buatlah entry tu tau..pasal pglm2 yg takleh sy lupakan selama sy melihat dunia...skema gila tajuk aku..hehe :)

Janggel November 10, 2011 at 11:21 PM  

Orait fatt aku suju (eh tu kpop korea) setuju!!! Nanti kite main typo typo eh...entry mana paling banyak typo dia menang!!! Amacam?

Ely yesssss you r so yesteryesterdays!!!!

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP