It's confirmed! Air Asia X tamatkan penerbangan ke Delhi, Mumbai, London dan Paris

January 12, 2012

Behold!

Aku baru terima satu berita panas sepanas cempedak goreng yang baru angkat dari kuali. Berita ini bakal membuatkan ramai orang kecewa tapi demi menghilangkan khabar angin dan desas desus aku rasa ia patut dikongsi.

Info ni aku dapat dari orang dalam di Air Asia. Berita ini benar dan sohih. Here's the news and it's confirmed!

Flight ke New Delhi dan Mumbai akan terminate pada 22 Januari 2012
Flight ke London dan Paris akan terminate pada 31 Mac 2012

Apapun nantikan saja pengumaman rasmi dari Air Asia berkenaan berita ni dan diharapkan sesiapa yang telah membeli tiket selepas tarikh ni bolehlah memikirkan alternatif yang lain. Harap bersabar!

Updated Info!
Berita di TV3 jam 8mlm tadi mengesahkan tarikh bagi penerbangan terakhir adalah pada :
Mumbai - 31 Januari 2012
New Delhi - 22 Mac 2012
Paris - 30 Mac 2012
London - 31 Mac 2012
*sumber TV3

Aku difahamkan penarikan ni berpunca dari kenaikan tax dan minyak yang tinggi dan sebab nak bagi laluan pada MAS untuk route London dan Paris. Pihak Air Asia akan bagi full refund dalam bentuk kredit Shell dan penumpang boleh pilih sama ada nak terbang ke tempat lain atau transfer ke penerbangan lain, bergantung pada availability dan tiada kos tambahan akan dikenakan.

Itu cerita sedih tapi ni cerita yang best pulak. Selepas ini Air Asia akan bersaing dengan satu budget airlines yang baru dari Singapore iaitu Scoot (subsidiary bagi Singapore Airlines) bagi penerbangan long-haul dan berkemungkinan besar Scoot akan melancarkan route London dan Paris selepas berita dari Air Asia ni. So watch out!

Setakat ni yang pasti Scoot akan melancarkan penerbangan pertama ke Sydney pada suku pertama 2012. Dengan lahirnya Scoot, Air Asia akan ada new rival dan aku melihat ini sebagai satu perkembangan yang positif dan diharapkan mereka akan bersaing dengan baik.


Note : 
1. Confirm berita ni akan membuatkan saham Air Asia merundum macam rollercoaster
2. Poll berkaitan Pengaruh tempat duduk terhadap penumpang kapal terbang masih dibuka sehingga 14 Jan 2012, pukul 11.59mlm
.

43 comments:

Ely Hasrul January 12, 2012 at 8:00 PM  

buat masa nih sume route penerbangan tak kena ngena ngan aku sbb nk angan ke luar negara pon mcm sodih aje.. TAPII xsilap aku ade kengkawan yg nk ke India tuh kan?? huishhh

Ely Hasrul January 12, 2012 at 8:00 PM  

aku yg first ker? yeaaahuuuuu!!!

MasZuber January 12, 2012 at 8:09 PM  

aku dapat emel, utk india trip, flight pegi masih on. flight balik yang sangkut. ahh menci menci!

fatt January 12, 2012 at 8:10 PM  

ely,
sengal la ko...nah hadiah cencalok utk tempet first. kakakaka~

aku nyaris ok, diulangi NYARIS beli tiket ke Delhi aritu..kalau tak sure aku guling2 masuk tasik. itulah, aku teringt bebudak ni ada beli tiket ke sana. tapi news ni aku dgr lama dah, dari tahun lepas cuma tadi baru confirm...aku expect dia kansel bln 3 tapi rupanya bulan satu!!!

harap2 kengkawan kita sume dpt bersabar dan hopefully dorg dapat flight alternatif ke sana

BlueEwoke January 12, 2012 at 8:13 PM  

Hmm aku pun baru dapat tau berita ni dari adik aku petang tadi. Kejap ni cek email kata benda yang sama mcm ko ckp, cuma diorg akan hantar 1 lagi email kasi option nak full refund/tukar ke route AAX yang lain/alternative flight tanpa ada additional cost. So kita tunggu..

Kalau tak menarik, aku execute Plan B aku ler jawabnye hehehe..

Janggel January 12, 2012 at 8:16 PM  

Menadah tangan berdoa agar flight kami tak effek....

camni leh buat ramai org kerugian! bayangkan kalo semua dah beli tiket ketapi, hotel....habes weh...kejam!

~uG0giRL~ January 12, 2012 at 8:36 PM  

baru dgr kat berita. ko ni mmg Travel/Holiday channel lah. hahaha. alhamdulillah sye tidak affected.

BlueEwoke January 12, 2012 at 8:40 PM  

Ni ada new dari The Star kengkawan, route Christchurch pun macam akan dicancel je in the future utk beri laluan pada MAS, tapi sebagai balasan pada AAX sebab let go 4 routes dia, AAX dapat route Sydney, dan akan launch minggu dpn huhuhu..
Alternative airlines yang mungkin akan bawak passenger AAX yg dh booking tiket ke 4 routes tu dengar kabar anginnya MAS..so kita ramai2 la tunggu email memasing yek..

Info ni aku dapat dari --> http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/1/12/business/10238500&sec=business

Weh Janggel dan Abg Leman, flight korang ke Delhi bulan Feb memang confirmed affected dah..cer tgk balik bila last date tu -22 Feb 2012 maaaa...

Aku punya Paris pun affected gak, sb 1 May..lahabauuu hahahahha...

iina January 12, 2012 at 9:46 PM  

Dgr berita nie aku dah tensen sebab aku nak dtg balik UK bln 7 8 nie.. nampaknya kena cari airline lain ler pulak..

nampaknya plan p india kena kensel.. dpt p south india jelah kot..

Lily Riani January 12, 2012 at 9:51 PM  

i heard via mas too, if so, UNTUNG!!!!

jimmy January 12, 2012 at 10:03 PM  

tak penah naik air asia...kalau air arabia selalu...cam naik bas...kalut...:)

pineapple January 12, 2012 at 10:29 PM  

sob..sob,baru berangan nak pegi paris naik AAX.

Nowwa Fitri January 12, 2012 at 11:21 PM  

Mmmmm......mmmmmm......mmmmmmm

Takde kena mengena dengan aku,tapi bayangkan orang yang plan for ground arrangement?Ayoorrkkhh...manyak pening.

Biqque January 12, 2012 at 11:22 PM  

Nasib baik tiket Pak Ein tak affected. Kalo tak, mau dia gigih naik bot fiberglass dia!

Naya nih...

bdk2 @ John January 12, 2012 at 11:36 PM  

aku pun tau last month, tp news ni katanya rumours oleh ceo aax ni. tp turned out mmg btol pun..

aku berharap flight aku ke india masih on..kalo tidakkkkkkkk

d_yanz January 12, 2012 at 11:46 PM  

seriously? kawan aku dah beli tiket g india, dah buat plan semua... nasib baik aku cancel.

fatt January 12, 2012 at 11:59 PM  

mas,
dah kuar berita tadi. seems like none for both ways. aku hrp dorg kasi korg naik Mas




na,
full refund okla..klu dia ganti dgn Mas pun much2 better..hrp2 takde additional la since route ko tu a bit pricey. plan B tu Trans Siberia ke?




janggel,
klu dia gantikan dgn MAS sure ko sengih :)




ugogirl,
benda gini kena pantas..hehe...aku pun kelegaan sbb tak terbeli. hampir2 sbnrnya




na,
ohmai..chch! tak sampai setahun lagi nak kansel dah? seingt aku route chch bukak bln april thn lepas.

flight dorg tu bln Mac, still ada masa, mebi ada better option pasni, hope so...ko punye booking kat paris dah buat ke? ko dah beli eurail pass sume?




iina,
aku pun keciwa...klu dah penah sampai tu takla terkilan sgt...sob sob sob...tunggula jelah Scoot..kot2 dorg nak strike route ni




lily,
very the very...dahla makan free, luggage free..what else!




jimmy,
air arabia tu kelam kabut camne? asik kansel? delay sokmo?




pineapple,
itulah..rasa mcm baru je lagi tgk rancangan travel AA yg tunjuk maya karin pegi sana...iskk..apekah AA ni! sabor jela




biq,
wah Pak Ein nak pi mana??? dia ada boat fibreglass ke??? dasat!




john,
klu dah ada ura2 tu mmg chances nak jadi realiti tu ada. aku rasa dorg kasik korang naik MAS le. klu camtu takde apa yg perlu risau...ON aje trip tu




d_yanz,
ye! lepas aku kuar entry ni masuk dalam berita. kwn ko tu nak pegi bila?

d_yanz January 13, 2012 at 2:43 AM  

oh, kawan aku tu nak g bulan 2 nih, tak sure new delhi ke mumbai.
kalau mumbai sempat lagi ek?

azraiasari January 13, 2012 at 6:08 AM  

sebenarnya AAX agak mahal untuk penerbangan ke EU except for their (AAX) zero or discounted fares.

findings (KL - Paris - KL);
AAX RM3800+-
QATAR RM3200+-
ETIHAD RM3100+-

* tarikh yg sama utk next 3 months flight

fatt January 13, 2012 at 7:31 AM  

d_yanz,
ni mesti ko tak baca apa aku taip. cer ko baca kat entry tu.

tak sempat le cheq! klu sblm bln 2 sempat le




arai,
TOTALLY AGREE ON THIS!

coz i ada check tiket ke sana last Dec for next 3mths trip pastu did the same thing like u which is comparing and opted for Etihad instead since they're cheaper, pastu ada stop2 jap kat Abu Dhabi so takdela patah riuk utk long-haul flight camtu...short distance OK, but long distance i akan naik flight lain coz i CARE about foods, comfy seat, luggage allowance and service...ngeee~ :P

crescent January 13, 2012 at 7:40 AM  

jgn pak tony tu cancel route lain sudah...huhu...ku jotos dia nanti...

Biqque January 13, 2012 at 8:14 AM  

uih boat dia dulu siap stereng ngan bumbung DIY uiiiiiiii! hahaha! pak ein kaki pancing, so mesti kena ada boat...kalo tak, mau menggelitis dia tak mengai...

dia gi vietnam ja...

smlm jenuh dok discuss pasal AA ngan MAS ni...dah plan dah diorang ni...

BlueEwoke January 13, 2012 at 8:52 AM  

Fatt, aku tak beli lagi rail pass semua tu, cuma accomodation aku dah booking, tapi semua belum berbayar apa2 lagi, so kalau nk cancel boleh je lagi.. Apa2 pn aku nk tunggu email dari tony la..tgk apa plan diorg utk aku.

Plan B, bukan trans-siberia lagi..enggak mampu donk! hahaha Stadi pn tak abis lagi *pengsan*

fatt January 13, 2012 at 9:08 AM  

cresent,
tu kuar ura2 kata pasni christchurch plak....bersiap sedialah. nak wat camne, MAS nak tersungkur dah...terpaksa bagi laluan. bila tu aku tatau...dorg kan suka buat surprise




biq,
memula hg ckp Pak Ein ada boat aku dah pelik2 dah sbb tepen tu bkn tepi laut/sungai...pastu baru aku teringt kat kuala sepetang ada. tapi siyes aku kagum sbb ada Pak Ein ada boat, canggih tu

nak pi vietnam takpa..klu AA kansel pi vietnam ngamukla sume tokey2 borong sbb dorg byk borong brg2 dr sana...klu bandung kansel ko agak2 mengamuk tak mcik2 yg kaki pasar baru? kakakaka~




na,
nasib tak beli lagi eurailpass...klu dah beli berpeluh gak tu. ni aku nk tanye, mahal tak sewa semalam kat sana? ko dok hostel ke guesthouse ke motel ke camne?

aku rasa dia akan kasi alternate flight dgn Mas. hopefully takde additional charges la since Mas kan mahal. nti update la progress camne

plan B ko ape?

alifah@along January 13, 2012 at 11:01 AM  

weih, knp lambat aku tau ni? alaaaaaaa.....naik scoot la plak lepas ni...dah mcm naik scooter plak...scooter pun scooter la...abg tony tu ke kawan ko atau scandal ko, fatt?hahahhaa...

gadisBunga January 13, 2012 at 12:04 PM  

haritu dah tukar management then gabung baik punye dgn MAS pun masih tak ok lagi? duh~

jom kite beli elikopte senirik jom! heheh~

Travel&Food Lovers January 13, 2012 at 12:33 PM  

fatt...

ko ade scandal dengan pak tony eh?????

Anash January 13, 2012 at 1:20 PM  

Fatt
Tahun nih akak tak kuar mana2...(melalui udara)...
so...terkedu jab baca tang airasia nih...membuatkan akak pikir 4-6kali kot nak book tiket in-advance kat AA...(ko book??ko suruh kawan book ade le...hahah)...

Zara January 13, 2012 at 3:10 PM  

Ya, heard it last night on TV3. Sib baik takder beli ticket to all those places. Aiming for ASEAN countries je this year.

Ely Hasrul January 13, 2012 at 5:38 PM  

buduh lah ko aku dh tbyg ko keletihan guling2 usaha masuk tasik tepen hahhahahahhaa


aku sumpah simpati tapi harap sgt dorg dpt flight lain, budget larik la kalu xdpt seat.. naseb xbaek sungguh

Ninie Hanis January 13, 2012 at 10:12 PM  

murah mcm mana kalau naik AAX ke London?berapa kalau best promo?last time pernah tanya ada org naik AA tapi lepas masuk mkn,baggage,selimut dll mcm nak sama Etihad/Qatar/Emirates..

QPR club pon asik kalah je,pening pokcik tony..huhu

shah_rule January 14, 2012 at 12:38 PM  

wow ttbe di awalkan lagi plak.. adoiii, kesian geng2 nk ke india. harap korang dapat jumpe jalan penyelesaiannye hoke.

hah so btol la AA start fly g sydney kan bulan april nie,dgr2 next week die start for ticket sale.. camne?? mesti murah weh harge 1st nie.. haha

aku rasa die saje nak tutup route, mesti sbb masa combine dgn MAS arituh, aku tak rasala AA rugi!! MAS rugi ada,adoiiiii~ baru nak plan g europe tahun ni!!!!!!

SueAnnie January 14, 2012 at 3:46 PM  

Oh! India! .. bila la nak sampaii... terpaksa lalu jalan lain la.. ikut belah selatan pun OK..

MULAN January 14, 2012 at 4:42 PM  

masa depa terminate flight to abu dhabi, my frens ramai kena.. nak re-route byk sgt songel nya masa tu..

hopefully depa refund dgn adilnya..

oh i miss la nak pi india dgn air asia ni..

..at i.d.a_na January 15, 2012 at 9:36 AM  

dulu penah kena masa terminate abu dhabi.. tapi aku tukar route lain... ok jer process semua senang, takde masalah.. just bagitahu jer nak refund or tukar route.

Azizan Zolkipli January 15, 2012 at 7:08 PM  

syukur destinasi Wakjan tak kena. kalau tak, pasti akan berasa hampa ...

pada yang terkena tu bawalah bersabar, mungkin ada hikmahnya chewaaahhhhh ...

Ely Hasrul January 16, 2012 at 9:09 AM  

weh lama tul aku xdgr cite ko! nnti ym (ape kes) hahaha..

ekceli aku pas pantang mmg nk start mbeli teket.. tp nmpak gaya gini seram sejuk pon ade.. destinasi menggunakan passport mmg kena kire2 byk la gini.. yg local aku blk KK aje lah kihkih

Jom Travel January 16, 2012 at 1:15 PM  

abis abis.. kuang3.. kite jalan2 dekat2 ajela tahun ni.

d_yanz January 16, 2012 at 4:51 PM  

baca baca. sbnrnya nak ckp New Delhi. kwn aku g New Delhi.
(dush dush adei!)

dan sbnrnya aku agree yg AAX x la murah sgt utk trip EUrope. (setuju je dgn komen kat atas)

fatt January 18, 2012 at 2:34 AM  

alifah,
aku taknak le berabang2 dgn tony tu...kakakaka...klu pokcik angkat ok le.





gb,
ekceli AA dah beli saham Mas & technically bos Mas ialah Tony. get it? it's his strategy la gb...





sal,
wish too...hahaha




anash,
yeke kak anash tak gi memana? ecece...sbnrnya sy pun kecewa bila AA kansel route2 ni sbb satu pun sy tak sempah pegi :(





zara,
actly those who bought them considered lucky sbb somehow dorg dpt jgk pegi wlpun tukar date & reschedule flight...i regret not to buy it last time




ely,
heh tasik tepen katanya ada boya! takut!

tapi wlpun flight dorg kansel dorg still dpt terbang jgk ely...aku percaya sume akan turn out smoothly, insya Allah




ninie,
the cheapest would be less than 2k for return flight..kiranya murah la tu...

tapi kalau aku ke sana nanti mebi aku naik etihad kot..sbb tak larat nak naik direct flight..patah tulang belakang aku duduk 14jam




shahrul,
kan! ko tau je strategi Tony..mmg sah2 dia nak tutup sbb nak cover balik kerugian Mas time CEO dulu2...somehow Tony kan pegang Mas..so technically both AA & MAs dia la pegang. ko sempat beli tiket balik dr sydney?




sueannie,
not our luck this time. nmpk gaya mmg kena buat route lain, we'll see klu ada better offer

fatt January 18, 2012 at 2:40 AM  

mulan,
dulu ada ye route ke abu dhabi? ohmai..ni mesti sy pun tak pasan. tapi route ke Tehran tak plak dia kansel ek? walhal ada ke org gi tehran? @_@




at ida na,
abu dhabi tu kenapa sbnrnya dia kansel? sebab less popular ke? tapi kes ni mgkin tak kecoh camni, mgkin sbb route tu tak popular, wallahualam




azizan,
wakjan nak pi mana? india jgk ke?




ely,
gatai! sms pun boleh ape..lagi laju dari ym..kakakaka....

wah sakan ibu mengandung ni..pas habis pantang terus nak naik flight..kelas...aku....aku....sob sob




jom travel,
itu yg terbaik. cuti2 mesia...klu kansel masih bleh naik keta. tapi kalau kena seberang laut cina selatan tu tpksa la naik firefly, takpun mas




dyanz,
hahaha..ko ni mimpi ye.

eh tapi kan dulu aku penah godek2 website AA, penah dpt return tix ke EU utk less than 2k..ko dapat berapa?

Biqque January 18, 2012 at 9:18 AM  

pak ein letak boat dia kat kuala trong...cina2 sana kenai dia sangat2 dah...aku pegi je diorang tau aku anak pak ein sbb idung beso sama hahahaha!

if indo/thailand/china nyer route tutup, abis la...kita sume guna buatan gombak je la...hahahaha!

Azizan Zolkipli January 18, 2012 at 6:59 PM  

Fatt, kalau takde aral melintang pukang, Wakjan nak fly ke Chengdu. Dari situ nak ke Lhatsa. Tengok dunia luar selama 14 hari ...

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP