Pengaruh tempat duduk terhadap penumpang kapal terbang

January 12, 2012

Aku nak buat sedikit survey dikalangan pembaca. Poll ini sekadar suka-suka dan bukan untuk kepentingan sesiapa. Memandangkan ramai di antara kita yang naik budget airlines untuk ke mana-mana (bukan sekadar AA tapi juga TA dan budget airlines yang lain), jadi aku nak mengkaji sejauh mana efek "kerusi berbayar" dan soalan selebihnya adalah untuk mencungkil sikap dan psikologi seseorang penumpang. 

Poll ini terbuka kepada sesiapa sahaja dan setiap undi adalah rahsia. Ada 12 soalan kesemuanya termasuk 1 soalan bonus. Memandangkan setiap undi adalah rahsia jadi aku harap semua orang dapat menjawab dengan seIKHLAS yang boleh. Ada soalan yang jawapannya sudah ditetapkan dan ada soalan yang membenarkan pengundi memberikan pendapat (jika pilihan jawapan tiada).

Seorang user hanya boleh mengundi sekali sahaja sebab sistem ni auto-detect tapi kalau berjaya mengundi lebih daripada sekali maka itu consider luck. Keputusan akan diberitahu selepas undian tamat dan kerja menganalisa selesai. Tarikh tutup undian adalah pada 14 Januari 2011, pukul 11.59mlm.

Kerjasama anda amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan terima kasih!














TAMAT!
.

34 comments:

Janggel January 12, 2012 at 8:15 AM  

Fuh aku rasa macam jawab servei syarikat penerbangan pulak. heheheh ke ko dapat komisyen nih?? cer kabo cer kabo? hahahaha

bagusla ko buat cenggini, so boleh tau keinginan memuncak masyarakat marhein macam aku ni.


bagi aku tempat duduk berbayar masih relevan sebab:-

Demi keselesaan diri
Demi privasi
Demi memberi peluang org yg tak mampu beli tempat duduk, duduk di tengah2.

hehehe sangat hampeh alasan aku. ok bye.

Janggel January 12, 2012 at 8:15 AM  

oh my...aku first???? hahaha

Lily Riani January 12, 2012 at 8:24 AM  

- long distance ada impact but if short makes no diff.

- travel in group makes loads of diff too i suppose.

- beat rushing to chup a seat lar i suppose.

- however, when i travel in eu, the westerners who go on "no-seat-preference" tak kiasu cam asian who tend to kelam kabut nak chup chup seat...sigh... bikin malu jek. my 2 cent.

AjlaA January 12, 2012 at 8:50 AM  

dah jwb.

utk soklan no.5, hny akan pindah kalo leh conquer satu row tuh. keke

kalo seblah seat member/family yang kosong itu sempit/org seblah buat hal/lagi teruk dari tmpt sedia ade, tak perlu lah kot. tdo jelah. apa boleh buat

eh, x rahsia dh jwpn

Liz Rohaizat January 12, 2012 at 9:12 AM  

ko nak buka syarikat penerbangan baru ke? hehhee

Travel&Food Lovers January 12, 2012 at 9:28 AM  

fatt..

allocate seat tu bg aku sbnrnya jz nak dpt duit tmbhn dr passenger..

bg aku xrelevan pon seat2 nih...first come first serve la..

klu travel by group aku xkesah pon dok mane2..ade ku kesah?

bg aku nak allocate2 seat bagai ni mcm annoying la...sorry klu korang bencik jwpn aku...

contohlah nak pg uk, AA kata kalu nak tukar seat kene charge rm35.pg balik jer dh rm70...mau xmahal? konon offer tiket murah...kedebak kedebuk...cmpur tax bagai tgk harga..toin2...aku pun fly dgn AA jugak, sbb tu aku fhm...taktik tu byk menipooosnya...

alifah@along January 12, 2012 at 9:37 AM  

wahhhh....ni, kalau bagi result kat AA ni, mau dia dengar ke ek? hehheee...bagi aku, sistem ni mmmg nak pow duit lebih ni..aku stuju dgn Travel&Food Lovers, first come first serve la..kalau nak best sangat, beli dan duduk la kat Business Class (itupun, kalau ada la)..Emo ke ni?hehee..tak la...aku tak kesah, janji sampaiii

~Lieza~Yan~ January 12, 2012 at 9:53 AM  

menjawab sudah...macam survey syarikat airline je fatt..:-)

Iqah Razak January 12, 2012 at 10:10 AM  

dah jawab...ok jgk ade soalan2 camni..

hanie January 12, 2012 at 10:27 AM  

kahkahkah..aku dh jawap. amboi..macam survey dari syarikat kapoterbang pulak.

Sekadar Coretan January 12, 2012 at 10:52 AM  

Okey dah jawap, memang suke jawab survey2 nih..

Ely Hasrul January 12, 2012 at 11:00 AM  

kbykan soklan xdek jawapan aku sbb xdek others.. maklum la travel berkumpulan ie dgn kelaurga beso atau kawan2 lain dgn travel berkeluarga mmg lain, makna kalu aku travel dgn mak pak aku terpisah dgn dorg xpe..jgn tpisah dgn anak.. so jawapan tak bape kena tp sonok buat poll.. ade lagik? ewahhh hahaha

farrah January 12, 2012 at 11:06 AM  

most of the times i travel with husband. so as long as i get to sit beside him is enough. but most importantly, i want a Google Earth sit ;)

kyo_9 January 12, 2012 at 11:36 AM  

huhu..
x pernah plak beli tempat duduk selama nih.. redha jer dapat kt mana.. haha~

nadiyahisham January 12, 2012 at 11:52 AM  

pergh~ survey kental, I'll give anything for window seat, biar lah sebelah ketiak sapa pun, asalkan window seat. Banyak boleh tengok along the way tuh, contohnya aussie, kalau nak fly hingga ke Adelaide contohnya, segala gunung ganang nampak dari atas. Itu memang priceless~

nuna January 12, 2012 at 12:13 PM  

Done..

Kalu beli seat or x beli seat sekalipun.. kalu kena dok sebelah org ketiak hangit adalah perkara yg aku tak bole terima.. mau aku pengsan atau terjun dari kapal terbang tu kot.. hahahahaha

nuna January 12, 2012 at 12:13 PM  

Done..

Kalu beli seat or x beli seat sekalipun.. kalu kena dok sebelah org ketiak hangit adalah perkara yg aku tak bole terima.. mau aku pengsan atau terjun dari kapal terbang tu kot.. hahahahaha

pineapple January 12, 2012 at 12:17 PM  

hehe..dah buat. tp ada cam soalan yang bila nak vote terfikir pulak soalan ni cam tak sesuai pulak dengan saya.

Kalau dekat2,membazir je kot rasanya.tp kalu jauh2 haruslah tutup mata,kena book jugak seat nak2 ada budak kecik.hehe.

gadisBunga January 12, 2012 at 1:53 PM  

aku dah jawab. tapi ada soalan yg aku nk jawab 2, tapi boleh tick sekali je. hahaha.

eh jap, ko akan tau ke sape yg menjawab ni?

Nowwa Fitri January 12, 2012 at 3:27 PM  

Udahhhh...

Tapi for me, aku rasa untuk long distance memang ada effect lagi2 org suka gi toilet cam aku ni.

Kalau Short Distance tak kisah benor..hehehhe :P

zahra January 12, 2012 at 4:39 PM  

soklan last, ikut angin..kalau flight tu delay yg menjejaskan pengangkutan selanjutnyer, maka harus la wa rempuh semua manusia yang ada, tahap panjat krusi langkah mcm raksasa... hahaha

kalau xde kes2 urgent, lenggang kangkung ajer la..

@d!B January 12, 2012 at 5:48 PM  

salam. kata boleh vote skali je.. ni da msuk 3 kali boleh je vote... hehe

sbg pendapat, lain orang lain citarasa.. bagi aku duduk ngan sesape pon x kisah, yg penting smpi.. x perlu nak bazirkan duit sbb nak duduk sebelah member, ni sbenarnya salah satu cara syarikat penerbangan nak untung.. kalau dulu air asia x wat allocate seat, pon masalah jugak..

skrg ni plak air asia ada wat red carpet apa ntah.. lagi la bukan keperluan.. haha.

ps-air asia da nk ttp route je europe ngan india??

-dari silent reader yg mula berkata2.. hehe-

fatt January 12, 2012 at 6:36 PM  

janggel,
tahniah. nak cencalok 1 botol! :D

inilah idea yg kuar bila takde idea. haha..aku klu bab merapik ko serah je. takde sape bayar aku...for fun

makasih jwb survey!




lily,
dulu masa zaman takde seat allocation i rasa mcm naik bas sekolah. now bila dah ada dia caj la plak kalau nak seat tertentu. TAPI i sbnrnya tak kisah pun duduk kat mana2 as long as sampai




ajlaa,
makasey tlg jwb..nak dpt seat kosong 1 row tu mcm susah skit tapi slalunya myself akan tunggu org yg duduk kat sblh bangun so i can conquer the whole row..yay! hahaha




liz,
ameen~
masin mulut ko. mana tau kan?




sal,
apsal lak nak benci2? emo la ko ni. hahaha. cool! aku pun tak pedulik seat aku katne sbb always aku lucky dpt duduk seat kosong & tepi tingkap/aisle

aku takkan buang duit beli seat sbb better aku beli luggage dr beli seat




alifah,
AAK kata pak tony! hahaha. well at least bila ada survey camni kita bleh tau sama ada org ramai terefek atau tak utk membeli seat eventho dorg caj




lieza & yan,
mmg survey mcm sykt airline tapi tidak...just nak tau opinion org ramai ttg seat berbayar :)




iqah,
makasih. kalau suatu hari nanti dorg remove seat charges kan bagus..




hanie,
nantikan kemunculan kapa terbang den yg pertamo..Budget Air..kakakakaka~

makasih :)




mie,
makasih




sekadar coretan,
terima kasih daun keladi



ely,
aku dah tau ko mesti ada yg tak pueh hati...kakakaka....soalan mana yg takde others tu? yg kumpulan tu mksdnya utk kawan2/keluarga le




farah,
couple mmg takkan duduk asing..hehehe...kecuali merajuk! yup me too i love seat google earth, rasa cam hebat :D




kyo_9,
aku pun. tapi aku slalu dpt seat google earth..lucky mungkin




nadiyahisham,
tapi kalau naik flight malam takde maknanya seat google earth..kakakaka~ gurau je :P

kalau naik flight domestic kat NZ pun i takkan mengalah utk google earth seat sbb view gunung ganang with snowcapped mountain mmg mabeles!!




arabella,
makasih ciela :)




nuna,
tengkiu!

huh...org ketiak hangit ni mmg potong mood kan? rasa nak kasi deodorant waktu tu jgk suh dorg pakai...takleh tolerate!




pineapple,
makasih. soalan yg tak sesuai tu ada option others tak? sori pine, sy saja limit jawapn sbb senang nak review. tapi klu travel dgn anak2 kecik mmg kena beli seat & dekat2 pun mcm tak perlu sbb klu 1-2jam tak rasa apa. tq!




gb,
thanks gb. soalan mana yg ko nak tick 2jwpn? hehe..

oh tak, aku pun tatau sape undi apa..just dpt tau brp vote utk setiap option saja




nowwa,
makasih dong!

ko mmg pengunjung setia toilet ye? aku plak payah gile nak pi toilet sbb aku malas nak melangkah2 org lelagi bila duduk kerusi tepi tingkap




zahra,
langkah mcm raksasa? kakakaka....imaginasi ko mmg tiptop, aku suke :)




adib,
sebab IP ko multiple kot. jwb sekali je udahle..gigih! hahaha

mmg terang2 ni taktik sykt low cost airline tapi aku saja buat survey nak tau feeback users..dr keputusan poll ni aku dah taula coraknya cume nti aku akan reveal lepas kuiz tamat

apa yg ko dgr psl route tu aku tak berani nak kasi komen tapi dr apa yg aku tau & info dr org dalam possibility tu ada..cuma belum pasti bila

terima kasih sbb mengundi

iina January 12, 2012 at 9:50 PM  

sepjg aku duk kat UK nie dgn 2 airline yg budget aku pernah naik.. tak pernah pun sibuk nak booking seat.. sebab takde beza sangat pun..

Tapi kalau travel jauh cam p london ke amat berbaloi book seat sebab confirm aku p berdua.. kalau p sorg2 nak book seat dah tentu duk ngan stranger gak..

Jgnkan naik budget airline.. naik international airline kalau berdua pun aku akan make sure aku duk berdua gak ngan pakwe aku.. nak2 pulak emirates mmg leh book seat online.. so apa lagik.. awal2 aku dah set seat mana nak duduk ;)

Nie kalau bg kat company survey nie leh dapat byk duit nie hehehe ;)

jimmy January 12, 2012 at 9:57 PM  

ada hadiah ke ni...tiket free ke hehehe

fatt January 13, 2012 at 7:51 AM  

atun,
makacih



iina,
aku nak tanya ryan air cam gini gak ke? i mean dorg caj utk every seat preference?

sbnrnya kan, dr pglmn dan pemerhatian aku selama naik AA ni, kalau dr LCCT, sblm dorg impose fee utk counter check-in, aku slalu la test mintak seat preference tepi tingkap le, tepi aisle le...some of them bagi w/o charge, tp mostly susah le...then bila aku try benda yg sama dekat kaunter AA luar dr Mesia (cth Bali, dll) staff AA sana kasi je tanpa byk soal. so kesimpulan dia staff kat LCCT lebih strict, klu balik dari mana2 (return tix), dorg ok je..

kalaulah dorg amik or copy soalan aku pastu tukar mmg aku claim...kakakaka~ taklah, aku saja buat benda ni sbb blur tatau nak watpe, mula la kuar idea merapik2...hehe :P




jimmy,
hadiah sebotol kicap cap kipas udang...kakakaka~ ko jwb tak?

iina January 13, 2012 at 11:31 PM  

Ryanair ada booking seat- sorang kena byr £10 untuk 1way flight. tapi ini khusus untuk syarat2 tertentu & emergency dan ada tempat duduk khas jek yg boleh reserve.. tempat duduk lain free seating sebab ryanair operate sistem xde booking seat

tapi ryanair ada sistem masuk dulu (priority boarding).. mean kita boleh masuk dulu dan pilih seat mana nak.. hahaha.. best kan.. ada sekali jek kot kawan aku book yg nie.. itupun masa p istanbul.. lepas tuh trip kitaorg semua takde dah.. lagi pun sini diorg takde style rebut2lah2.. seat bebas duk mana jek..

Tapi kalau ko dah book priority boarding.. takleh dah book reserved seat.. dia kena pilih salah satu jek.. priority boarding pun byr £10 jek..

kalau dalam easyjet pun ada 'speedy boarding' charge lagi mahal dari ryanair tapi dia charge £22 untuk return ticket..

Tapi sebenarnya naik easyjet lagi best sebab dia xtimbg berat cuma dia particular pasal saiz beg.. kalau ryanair.. berat xleh lebih 15kg dan juga dia check saiz beg..

so far naik dedua nie ok jek.. ;)

jimmy January 14, 2012 at 10:36 PM  

semalam lagi dah jawab pun hehehe

AKO @ retna January 15, 2012 at 2:06 PM  

Laa x smpt nk klik poll tu..isk tetlps sudah

fatt January 18, 2012 at 3:26 AM  

iina,
lain2 plak eh dorg punye syarat, ingtkan sama. tapi aku rasa easyjet lagi best sbb tak timbang berat beg. hehehe...cam pelik tapi best plak klu bila berat beg dorg tak particular :)

good info, thanks!

btw antara ryan air & easyjet mana paling kerap wat promo & value for money?




jimmy,
yeslah! makacih :)




ako,
rugi! rugi! nanti ko tgk keputusan poll ni ye. aku baru nak analisa

Biqque January 18, 2012 at 9:19 AM  

dah totop...takpe, aku tunggu jawapan je lah :D

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP