Not The Super Seven Shots

June 08, 2012

Beberapa minggu yang lepas aku telah ditag oleh Rayyan untuk menjawab photo-quiz ini tapi disebabkan rutin harian yang terlalu sibuk jadi harini barulah aku berkesempatan nak buat. Dan setelah menjengah ke blog-blog lain yang telah menjawab photo-quiz ni aku rasa macam semut sebab semua shot aku kelaut. Maka oleh itu aku nak jawab photo-quiz ni ikut suka hati. Konsepnye kita tepek saja apa gambar asalkan sesuai dengan tajuk yang dikehendaki. Yeah, let's get creative!


1. Takes My Breath Away

selepas gambar ini di ambil lelaki ini jatuh tergolek sampai ke bawah. toleh lagi, kan dah kena!

Undeniable. The Great Wall of China. Satu masterpiece yang mampu memukau sesiapa saja dan dalam pada masa yang sama mampu menyemputkan nafas dan menyesakkan dada sebab terpaksa memanjat beribu-ribu anak tangga. Relate kan dengan kehendak soalan? Hihihihi. Nexttt!


2. Makes Me Laugh or Smile

kalau signboard berak camne pulak?

Signboard ni aku jumpa kat salah satu Wat di Ayuthayya. Masa ni aku rasa pucat lesi menahan kencing sebab dah minum banyak, pulak tu nak kayuh basikal lagi, memang sengsara rasanya. Dalam pada tengah mencari toilet tetiba boleh pulak ternampak signboard camni, lagilah aku rasa nak kencing tapi cilakak pulak sebab toiletnya tutup!! $#@&*!!!


3. Makes Me Dream

rasanya sume orang tau gambar ni kat mana so takyah explain

Aku berangan nak buat rumah menghadap tasik ni so kalau rasa lapar aku boleh setting batang pancing depan rumah sambil tunggu ikan sambar. Tapi memandangkan aku tak reti memancing jadi kita boleh try bom ikan. Bil air takyah bayar sebab rumah depan tasik so boleh timba baldi bawak balik, tapi kalau malas nak menimba boleh terjun terus dalam tasik. Uih, memang nikmat hidup camni. Tak payah kerja pun takpe. Kalaulah..... Dah nama pun mimpi, ngok!


4. Makes Me Think

after kissu-kissu then whatttt???

Gambar ni diambil secara curi-curi sewaktu melepak di atas tangga Cheonggye Stream, South Korea. Cuba bayangkan scene yang sama tapi lokasinya kita tukar di tepi Sungai Klang. Agaknya dorang lalu tak nak bercemolot kat situ? Bukak mulut je terus muntah. Kahkahkah


5. Makes My Mouth Water

yay! mari kita sumbatkan jantung!!

Inilah late night supper aku, Hanie dan Koq sewaktu kami menjajah South Korea tahun lepas. Cerita Korea masih sangkut di Busan sebab cd rosak, maklumlah cd pasar malam. Hahaha. Err, nantilah bila tak sibuk aku sambung travelog tu ek.


6. Tells A Story

gambar lakonan semula oleh aku dan anjing jiran yang terlepas kandang
Ada kisah lawak di sebalik gambar ni. Kejadian berlaku sewaktu trip ke NZ baru-baru ni. Masa ni aku dan Sal tengah sibuk memasak kat dapur campervan dan tiba-tiba dari jauh aku nampak anjing ni datang ke arah kami. Apa lagi, dengan panik aku mengeluarkan arahan untuk menyelamatkan diri. Aku sempat lari masuk ke dalam van tapi Sal tak sempat. So dia pun berdiri atas meja sambil menjerit-jerit, "Fatt, tolong aku Fatt!!". Memang panik gile masa tu tapi aku jadi tak tahan sebab kelakar tengok Sal menjerit-jerit atas meja. Setelah berlegar-legar selama 5 minit akhirnya anjing tu blah meninggalkan kitaorang. Aku pun keluar dari van sambil gelak-gelakkan Sal. Hampeh, kuang asam.

Kami pun menyambung aktiviti memasak dan tiba-tiba anjing ni buat serangan hendap kali kedua tapi masa ni kitaorang dah tak sempat nak buat apa-apa. Aku pun tak sempat nak masuk dalam van dan kali ni kami berdua terpaksa naik atas meja. Lepas 5 minit anjing tu masih duduk tepi meja sambil tengok kami. Agaknya dia pun pelik apehal manusia ni takut sangat dengan aku? Agaknyelah.

Aku tengok anjing ni tak nampak macam dari spesis yang garang sebab muka stok comel. Last-last aku kata ini macam tak boleh jadi, so aku pun ajak Sal turun dari meja sebab benda dah berasap-asap atas dapur. Nak dilayan anjing ni sampai ke esok takkan habis, ye tak? Tapi anjing ni memang bagus sebab sikit pun tak menyalak, apatah lagi cuba menakutkan kami. Dia cuma duduk sambil tengok kami buat kerja dan rasanya anjing ni lapar so kitaorang bagi sikit nasi impit. Eh, anjing makan nasik ke? Memang le tak. Buduh! Dah itu je makanan yang ada nak wat camne. 

*selepas dikejar anjing ada pulak yang dikejar babi. haih, macam-macam hal! aku nak gelak dulu. hahahahaha 


7. I Am Most Proud Of (aka my worthy of National Geographic Shot)

kalaulah patung-patung ni hidup, alamatnya lari tak cukup tanah
Untuk soalan terakhir ni memang mencabar sikit sebab aku tak tau nak pilih mana satu gambar sebab rasa macam semuanya ke longkang. Tapi untuk tidak menghampakan pembuat soalan jadi aku memilih gambar ni sebagai gambar-bajet-bagus-feeling-NatGeo-photographer. Komen aku cuma satu, kalaulah gambar ini diambil dengan kamera dslr pastinya ia lebih sharp dan crisp.

Sekian terima kaseyyy Rayyan!!

Amacam? Tak menjawab soalan kan? Markah F9. Fail!
.

34 comments:

Illias Masri June 8, 2012 at 2:56 AM  

setelah melihat kepada pengomen setia dan followers yang sangat ramai, aku kena mengaku yg aku adalah newbie kat sini, merangkap seorang fan kau gak.

Thanks for being very detail, syok betul aku layan satu-satu cerita kau ni Fatt, sampai tertangguh segala thesis, projek dan assignment aku... hehe

nadiyahisham June 8, 2012 at 3:57 AM  

uii...not a super seven shot, tp superb kot....especially makes my mouth water, aiyooo..meleleh ayaq lioq....

R.a.W | Ramble and Wander June 8, 2012 at 5:21 AM  

Yo! haha tetiba je yo! Suka tgk Great Wall pic tu. Biasa tgk gambar org fokus kat wall je tapi this one shows the view that one gets to see from there. Mmg breathtaking.

Yg gambar no. 3 tu tak payah ckp la, buat sakit jiwa je tgk, haha! Entah bila nak sampai sana. Hopefully ada rezekilah nanti, insyaAllah.

Apa2pun, mmg an awesome collection of photos!

Ely Hasrul June 8, 2012 at 5:52 AM  

kalu aku kompom xsempat nk pancing ikan kompom bom terus sbb lapo sgt haha

Janggel June 8, 2012 at 7:50 AM  

Kompom pakai kemera Yuna..kompom!

Cawan June 8, 2012 at 7:50 AM  

bab lelaki tergolek tu kesian tp klakar laa kan.. buat ape dia sibuk hal org tangkap2 gambar.. ha haaa..

sama2 suke travel, bleh laa kami join lain kali :)

Jard The Great June 8, 2012 at 8:01 AM  

haha.. hands down.. neh antara entri 7 best shots yg terbaik. suka baca semua details bawa gmbr. lawak okeh! ha ha ha ha

Biqque June 8, 2012 at 8:32 AM  

fatt is back! aku suka entry lawak camni! hahahahaha!

tak bleh blah la signboard, bom ikan, sg klang, anjing ngan babi tu hahahaha!

cd rosak? ko nak cd cleaner tak?!

dzuchan June 8, 2012 at 8:35 AM  

aku suke gambar no 5..tapi aku suka description no 4...terus aku imagin sg kelang tepi opis aku ni...

citer pasal anjing tu serius lawak..

hajiMete June 8, 2012 at 9:08 AM  

gambar lakonan semula dgn anjing tuu memang kiutt.. kehh

AjlaA June 8, 2012 at 9:18 AM  

sy vote gmbr last. offtopic btol. hehe
mcm scary kalo btol2 hidup. tp mmg terbaik lah. yezza

Danny / John June 8, 2012 at 9:52 AM  

waffle tu sedapnya!!! kat korea yahuuu!!! hahah

gadisBunga June 8, 2012 at 10:30 AM  

aku suke semua. tapi paling suka gambo comolot tu. sebab aku betul betul bygkan kalau tepi sungai kelang ...bayangkan.... hahaha!

Travel&Food Lovers June 8, 2012 at 10:48 AM  

fatt...

xpasal2 aku control gelak dlm ofis...lepas kene kejar ngn anjing...kene ngn babi pulak...adoi...semua binatang tertarik dgn kwn ko tu...

Nashua Ibrahim June 8, 2012 at 12:33 PM  

aku envy kan gambar no.3 & no. 5, tu waffel ke roti? nanti aku nak cari'haha

gamba nat geo kau tetap awesome, if tengok dari bawah ke atas, macam bercahaya,ini serius' hehe

niL June 8, 2012 at 1:00 PM  

Best...

Tapi..
Bila toilet kat Ayuthayya tu tutup...ko pergi settlekan kat mana???

Anash June 8, 2012 at 1:34 PM  

hahaha
lawak aa
setiap citer gambar tuh ada kesah
good!!!
dah macam baca majalah ujang...(biqque..help me!!!)

atun's June 8, 2012 at 1:48 PM  

Hehehe..aku suka gambor no.6 tu arrr..lawak toii..sebenornyerr bukan nyer takot sangat ngn anjing tu kan..tapi dok pikiaq jenoh pulak la nk kena samak klu kena jilat ngn anjing tu..heheh..!!!terbaek3

Tapi yang paling best semua gambar ada cerita tersendiri!!!terbaek la kepada semua kaki2 travel ini..heheh!!!

Rayyan Haries June 8, 2012 at 2:57 PM  

Hahaha...terbaik!!! Part urinate tu aku tak tahan gelak...kihkihkih...... patutlah arini ramai yg menghala ke post 7 shot aku tuuuu.penangan ko fatt...

Ko bab lawak ciskek ni number satu...hahaha.... ish2..... sakit perot aku gelak...cheettt.....

Wehhh...bila nya nak backpack together2 nehh??

Fatt June 8, 2012 at 4:46 PM  

illias masri,
alamak dah 3org komplen tak siap thesis sebab berumah kat sini. hehehe....sori ya ilias, aku kalau menaip mmg berjela2...mcm thesis pun ye. anyway, welcome to the club. byk lagi cerita yg tertangguh...insya Allah ada kelapangan aku akan sambung taip :)



nadiyahisham,
lama menghilang mana pi? ni meleleh air liur kat part roti cekelat berwhipped cream tu ka? makasih :)



ramble,
yo! pis yo! nigga sekali sekala apa salahnya. hahaha

aiseh ente belum penah sampai ke NZ ke? takpe, NZ ni biasa je compared dgn tempat yg u dah sampai. but make sure u'll make ur way here ok!

thanks, but still takleh celen u punye shots..super awesome!



ely,
aku pun rasa pendekatan mengebom tu paling terbaik. nanti yg lebih2 tu kita bleh jual kat tepi jalan. kakakaka.....



janggel,
uih, ni sume kamera picit keluar air punye. dslr blum mai lagi ini jam



cawan,
aku syak dia terpana dgn kekachakan aku. hahaha....sila muntah ijo....

ayat baris kedua ni aku musykil, ni mesti korang tgh game ape2 ni...hihih



jard,
hai jard, lama dah tak pegi blog awk...wassup? terimakasih jard, sebab dah tensen keje tu pasal jadi wayar cabut ni...hope sume org hepi2 coz TGIF!! esok cuti...yayaya...



biqque,
kannn....dah lama aku tak tulis benda2 camni..asik skema je. sekali sekala...ko tau aku taip benda ni pukul 2pg? tu diaa...punye slow idea aku nak timbul...

ada lagi ka org pakai cd cleaner biq oiii!! hahaha

BlueEwoke June 8, 2012 at 4:48 PM  

Hahahaha lawak part gambar signboard urinate tu..hehehehhe..serius aku tergelak2 nih

Kek tu nampak lazat, aku dh la tengah berpuasa kek nih! cisss

Fatt June 8, 2012 at 5:06 PM  

dzuchan,
gambar no. 5 - waffle
gambar no. 4 - kapel cemolot tepi parit
wah ko dgn gb suke gmbr cemolot ye...aku ada lagi sekeping gmbr cemolot tepi laut...hahaha...ala2 paparazi aku ni..

psst, ko belum dgr lagi citer kena kejar babi. tu mmg nak senak perut aku gelak, takleh kontrol punye. hahaha



mrs eady,
tengkiu, makasih :)



hajimete,
sy ke anjing tu yg kiut? gagagaga....



ajlaa,
myself pun suka gmbr last....kalau ada kamera canggih mesti lagi puas hati punye...tengkiu!



danny,
aku tau ko mmg kuat makan. nanti kita buat roti ni byk2 masa berkelah tepi laut ye



gb,
hahaha....bayangkan!! elok2 tengah cium lalu segala sampah sarap. peh, memang terbaik lah weh. hahahaha



travel,
aku rasa kawan kita tu ada magnet yg boleh menarik semua binatang ke arah dia la....tapi part babi tu memang paling kelakar...sampai harini aku bleh ingt camne dia panjat pagar sebab takut kena gigit. hahaha



nashua,
itu roti sbnrnya...tapi jenis yg gebu & tebal..tapi mmg lazat...tik tik air liur ko....tu belum rasa lagi. kalau dah rasa kompen tersandar sbb mmg mengenyangkan. ala buat sendiri pun boleh, janji roti tu mau tebal, pastu ada whipped cream & syrup hershey...

gambar NatGeo tu tak cukup osem sbb tak berapa sharp, tapi terima kasih sbb suka =)



nil,
aku tahan la sampai jumpa proper toilet kat Wat lain....peh...signboard ni bikin aku hot je...hahaha



anash,
wujud lagi ke kak majalah ujang tu? tapi mmg syokla baca zaman2 stadi dulu...layannn



atun,
haaa...betoi betoi betoi. nak samak tu yg malas sbnrnya sbb masa tu tangan aku tengah basah. aku sbnrnya tak takut dgn anjing tapi cara dia serang hendap tu mmg bikin scary la memula...mmg comel sbnrnya anjing ni...tapi bila pikir nak cari bahan samak tu aku lemah skit



rayyan,
fun nasib baik aku tak kena marah sebab buat entry off topic.. hehehe...amacm harini, lebat la duit nuffnang ko. bleh belanja aku kari unta. kihkihkih...

backpack together2? kang kena tangkap basah camne? iskkk..

kak mah June 9, 2012 at 8:15 AM  

Akak suka cerita anjing sebab akak pun takut anjing

Rayyan Haries June 9, 2012 at 3:38 PM  

hhahahaha...apa case kari unta.... kari belalang lah aku belanja ko kat thailand tuu... :P


erk..... tangkap basah? ish2... luar alam petala kelapan toll ko ni fattt... takpa2 aku dah belajar cara2 drag dari lady boy kat khao san rd tuu.....hihihihihihi...

shah_rule June 9, 2012 at 7:44 PM  

Aku selalu mengalami part yang no 6 tuh.. sumpah kelakar,tapi aku takde la lari atas meja ambik kertas surat khabar, magazine mane ade buat pengahdang jangan bagi die mngesat2 kat aku.. sambil buat muka mintak tolong.. haha kelakar la korang naek atas meja tuh.. haha

m.u.l.a.n June 10, 2012 at 1:24 PM  

i like no 3, 4, 5...!!!

and i love your blog...!!

jay jamil June 10, 2012 at 1:41 PM  

la fatt, u pun skodeng tangkap gambar kat sungai tu ker? ahahahah sama!

Naramas Aman June 11, 2012 at 8:00 AM  

Fatt,
Sy pun nak komen gak! 1. Pasal toilet tu mcm cerita sy kat Beijing ni. Hari tu pergi ke Qianmen, nak terkucil, jumpa le toilet, tapi tak ada air. Frustnye. Cari toilet yg lain. Pun sama. Ingat nak beli mineral water. Lepastu baru jumpa toilet yg bersih dan ada air. Lega.
2. Pasal, bina rumah dpn tasik tu...sy tak nak berumah dpn tasik mcm tu. Eee sejuk macam mana nak terjun. Bom ikan pun tak nak, nanti mati semua ikan tu, sy tak nak muntahkedarah ikan pekasam tiap2 hari he he he
3. Pasal, Kizz kizz tu...Hari2 saya tengok ini dlm subway di Beijing. lagi le open.
4. Makes my mouth water...saja nak berbetulkan grammar...beritahu Ryyan yg betulnya Makes My Mouth Waters...jgn marah..saja nak bantu...
5.Kisah terracota warrior yg Fatt tulis tu memang detail. Bagus!

sharip June 12, 2012 at 1:07 AM  

Yg Beijing wall tu mmg breath taking sgt..Ble daa jejak sane lgla rase nak pengsan ^ ^

Azizan Zolkipli June 13, 2012 at 6:57 PM  

Fatt: Segan giler babas sebab kamu masukkan gambar Wakjan tengah ber'cemolot' tu ahaksss ...

Bobbypian June 15, 2012 at 9:55 AM  

thumbs up.. gambar panjat atas kerusi tu sambil anjing jalan-jalan tu memang terbaik. hehee

fatt June 16, 2012 at 1:40 AM  

kak mah,
tapi kak mah, anjing cni lain benor dgn anjing kat mesia. anjing kat tmpt kita mostly garang2 & jenis kejar org tapi kat cni mcm dengar kata skit



rayyan,
luar alam petala kelapan??? apejadahnya tu??? hahaha. ko jadi la ladyboy, aku lempang ko melekat ke dinding nanti. hehehe



shahrul,
ko ada kena kejar tak kat sana baru2 ni? aku kdg2 kena tgk dulu pesen anjing ni camne, klu jenis suka jerkah2 org ni mmg lemah semangat aku dibuatnya. aku takut dia mai pastu kokak kaki...adoi...tempang la aku pastu. hehehe. ko jenis syuh-syuh pakai kertas ke? lagi dia menyakat pastu ada la sbb lawak tgk ko



mulan,
akak pun suka gmbr cemolot ye...hehehe....makasih kak, ilebiu too!



jay jamil,
aritu i skodeng org cemolot kat tepi laut. hahaha....wayang free! =P



naramas,
1. ada tak jumpa toilet takde pintu?
2. uih ikan pekasam mmg sedap. tetiba terliur sbb dah lama tak makan
3. waahh advance jgk dorg ingtkan skema gile. dah mcm korea dah ni
4. ok nanti sy betulkan, tq
5. makasih



sharip,
hahaha...hanya johari mengenal maniam. mmg penat gile naik great wall. hahaha...rasa nak cabot kaki pon ada =)



wakjan,
yeke wakjan segan? elelelelee...kat tv hari2 ada kuar



bobbypian,
pandai kan anjing tu buat lakonan semula? hehehe...tpi mmg cuak jgk kot2 tetiba dia betul nak gigit tak pengsan dibuatnye

YUZIE AMIR May 9, 2013 at 12:24 PM  

i'm a picisan fotog but what i can say..these are great photos.
Teringin sgt nak jd traveller like u..tapi belum ada rezeki kot.Hope satu hari boleh join sesama fatt.

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP