The Overland : Siem Reap (Part 7)

December 18, 2012

Sambungan dari episod 6.

Day 10 : 22 May 2011

Pagi aku dikejutkan dengan ketukan pintu yang bertalu-talu. Sape pulak yang cari pasal pagi-pagi bute ni? Celik mata rupa-rupanya hari dah terang-benderang. Sah aku terlajak tido! Itulah....melepak sampai tak nampak bumbung rumah.

Sat! Sat! Wait seminit!

Aku bangun kucar-kacir menuju ke pintu.

Laaa...hang ka? Punah harapan....

Ingatkan sape, rupa-rupanya budak reception. Dia bawak pesanan yang makcik sewa basikal tu datang. Hah, itu je? Pfft! Tapi memang patut makcik tu datang sebab aku dah janji nak pulangkan basikal dia pagi ni. Sepatutnya pagi ni kan aku ke Phnom Penh tapi tak jadi pasaipa tah #angkatbahu

Aku basuh muka ala kadar dan gosok gigi. Lepas tu aku turun ke bawah tapi makcik tu dah balik. Aik, takkan merajuk kot? Over betoi orang tua ni. Nak taknak terpaksalah aku menapak ke kedai dia. Nasib baik dekat, kalau jauh mau aku caj $1. Since plan dah berubah so aku terpaksa extend lagi sehari sebab nak pusing-pusing dalam pekan. Guesthouse pun aku terpaksa extend lagi 1 malam sebab pasaipa tah #angkatbahu

Dari tingkap bilik aku tengok langit mulai mendung. Tiba-tiba aku teringat poskad-poskad yang belum di pos. Alamak! Lebih baik aku cargas sebelum hujan turun. Aku segera bersiap dan terus mengayuh basikal ke pejabat pos. Jarak pejabat pos dari guesthouse tak jauh mana tapi satu jalan ke Angkor Wat. Sampai saja depan pejabat pos barulah aku tersedar yang poskad masih kosong tak bertulis apa. Nasib baik, kalau tak sia-sia poskad kosong terjun dalam peti.

Aku beredar mencari port yang sesuai. Kat depan pejabat pos ni ada sebatang sungai dan di sepanjang sungai ni ada deretan kerusi batu dan pokok-pokok yang rendang. Memang tenang dan sesuai untuk bersantai sambil mencuci mata. Port yang aku dapat memang ni sesuai sebab bawah pokok yang rendang. Aku parking elok-elok basikal merah yang menggantikan basikal silver yang tayarnya meletup dalam Angkor Wat kelmarin di bawah pokok. Sekali imbas basikal ni tak ubah macam basikal posmen waktu zaman aku kecik dulu. Klasik.

Sambil duduk menghadap sungai aku berangan nak pusing satu dunia dengan basikal. Wah gituuu!! Tapi yang pastinya bukan dengan basikal tua ni la. Apa ko gile?


Sambil menulis poskad aku memikirkan tentang perancangan bila sampai di Bangkok nanti. Oleh kerana aku cuma ada satu hari di sana jadi aktiviti yang boleh dilakukan juga terhad. Aku sebenarnya bosan dengan Bangkok yang sama serabut macam KL. Cukup-cukuplah dengan bangunan pencakar langit dan traffic jam. Muak!

Aku suka Siem Reap. Pada aku tempat ni jauh lebih aman berbanding Phnom Penh yang sesak dengan manusia dan kenderaan. Kalau dibandingkan di antara Siem Reap, Phnom Penh dan Saigon, aku rasa paling best Siem Reap, kedua Saigon dan terakhir Phnom Penh. Siapa setuju sila angkat bontot!

Akhirnya aku berjaya menemukan destinasi di luar Bangkok yang sesuai dengan kriteria aku iaitu Ayuthaya. Tempat ni dekat dengan Bangok, laid back, banyak historical sites dan yang penting sekali santai.

Setelah selesai membuat route dan mengira kos perbelanjaan ke Ayuthaya, aku singgah semula ke pejabat pos untuk menghantar poskad. Setel satu hal!

setel!

Dalam perjalanan balik ke guesthouse hujan turun dengan selebat-lebatnya. Aku sempat mengayuh basikal dan berteduh di bawah bumbung kedai. Boleh tahan lebat jugak ni. Sebijik macam waktu aku ke Angkor Wat kelmarin. Mujurlah kami langsung tak pening atau demam walaupun disiram air hujan sampai 2-3 round. Barangkali air hujan kat sini bersih sebab tahap pencemaran yang masih rendah.

Untuk menghilangkan kebosanan aku duduk sambil makan lolipop hasil game tikam di floating market Hadyai tempoh hari. Tengah aku asik dengan lolipop tiba-tiba aku terpandang seorang perempuan sedang mengendong budak kecik. Barangkali dorang ni pengemis sebab pakaiannya nampak daif. Aku rasa bersalah sebab budak kecik tu asik pandang ke arah aku. Mungkin dia teringin nak makan lolipop ni kot?  Aku bagi 2 ketul lolipop dan air muka dorang terus berubah. Aku rasa happy tapi dalam pada masa yang sama rasa bersalah sebab tak mampu nak bagi apa-apa memandangkan duit yang aku ada ngam-ngam untuk perbelanjaan sampai ke Bangkok.


Sebenarnya aku tengah bengang sebab kad atm aku tak boleh detect. Atm machine kat sini memang pilih bulu. Kalau aku tak activate tu lainlah cerita. Sekarang terpaksalah aku tunggu sampai ke Bangkok nanti sebab kat sana je aku boleh withdraw. Emo aku dibuatnya. Aku rasa dalam banyak-banyak dugaan semasa travel, dugaan yang satu ni yang aku paling goyang. Sesat ok lagi, tertinggal transport ok lagi, masalah bahasa pun ok lagi tapi kalau takleh keluarkan duit, kad failure...itu memang bikin gelabah. Kalau ada partner lainlah, tapi kalau sorang?

Hampir setengah jam menunggu barulah hujan pun reda. Aku terus memecut balik dan tido sebab ada 2 jam lagi sebelum kami berjumpa.


bersambung....
.

43 comments:

kemang~ August 17, 2011 at 6:00 AM  

aku rase sedih mase scene pompuan yg tengah kendong anak die tu...

mesti ko pon sedih kan?? and ko mesti epi tengok dieorang makan lollipop tu happily rite?

baik ler aku pi indo dari nz, i guess..kite boleh blaja lots of things dari dieorg..how hard they struggle to live..

nz bebile boleh pi..[ayat memujuk]

:)

Anonymous,  August 17, 2011 at 7:39 AM  

Cheh. . Boleh pi sambung tidur pulak tu, ingat nak cerita lagi sampai part kau dan abe 'h'. aku suka gambar gerek merah yg kau sewa tu. Sweet. Zany.

dzuchan August 17, 2011 at 7:39 AM  

fatt..teruja ai bangun pagi2 time cuti tgk ko da wat sambungan cerita ni...he he he..tapi dia punya saspen...ish ish ish.....

MasZuber August 17, 2011 at 8:00 AM  

aku pun sentiase saspen kalo duit mase travel cukup2 makan jea, tp baru thrill kalo macam tue sebenarnye.

Ely Hasrul August 17, 2011 at 8:40 AM  

adoi seramnye tokleh kuar duit! paling geram kalau nk activate tp still xleh. maybe mmg location tu yg xterima kot. dulu jadik time kt melben seb beik kakak keje bank so leh tlg haha.. patu jadik kt bandung seb beik kawan ramai, kat bangkok ok smooth aje tapi cilakak la charge smpai 15hengget. notice kalu tuka duit kat bangkok lg murah dr sini. cit.

gadisBunga August 17, 2011 at 8:53 AM  

hmmm....kalau aku mungkin akan gelabah sikit sebab aku pesen tak suka bawak cash bebanyak. tapi kalau nak travel abroad dah tentu la aku takleh buat stail tu kan.

visa debit pun kenot ke? sebab aku dah tak pakai credit card. m setau aku visa debit pun function sama je mcm credit card cuma kene ada duit la dalam akaun.

*

tapi itu la bende2 yg buat jadi sweet bila diingat balik. too perfect adalah tak best. kene ada dugaan mcm ni baru syok nak bercerita. hihi~

fatt August 17, 2011 at 9:27 AM  

kemang,
mestila aku sedih & separuh hepi at the same time. aku separuh hepi sbb aku sedih tak dpt bagi dorg proper foods.

nz ni, pada aku..ko akan belajar jgk..tp ko akan belajar jadi manusia yg mghargai alam sekitar, well-manner (sbb org sini penyabar jgk, dlm erti kata bawak kereta berhemah, sume benda ckp thank you, murah senyuman, peramah..benda2 camtu)...tp wait, once ko balik mesia mesti ko menyumpah2 apsal org msia perangai cam laha**t, bwk keta cam org gila, tak reti queue, muka ketat, kiasu, dll. hahaha...tu dia pro & cons klu ko pegi negara develop & belum develop.

ah, sng citer ko pegi la sume. ko muda lagi, takyah takut..pastu ko lelaki, takdenya kena paksa kawin awal. hahaha :)



zany,
saja aku matikan cerita smpai kat situ. haha...gerek merah tu cam basikal posmen zmn dulu kala kan? kiut :)



dzuchan,
aku tau ko saspen tang mana...hahaha :))



masZuber,
thrill tak thrill la mas. klu nak balik dah takpe, ini kalau pjg lagi cerita mmg alamatnya jadi pengemis tepi jalan le...hehehe



ely,
mmg seram. rasa nak takik je atm machine kasik kuar duit...aku rasa pasni kena p tukar sume kad atm aku kalau tak mati kat korea nanti...isk, nauzubillah



gb,
aku tak pasti bulih ke tak sbb kad aku mmg dah fail jadi malas nak cuba. kdg2 aku rasa kena wat traveller's cheque so senang skit, klu ilang cash still ada cheque yg belum di cash. aku ada cerita kat org tp sume ckp aku gila...sedeh aku..takpelah, gila pun gila lah...nasib baik aku selamat balik. huhuhu...

Farihah August 17, 2011 at 10:31 AM  

Cantik tengok gambar yang u amik masa cari ilham kat tepi sungai tu. Paling suka tgk gambar beskal merah.. *wink wink*

Biqque August 17, 2011 at 10:36 AM  

gile lah takde duit kat obersi! kalo aku...haih tatau la...mau mintak sedekah tepi jalan kot...hahaha! (one day aku nak try tgk orang kasi ke tak!)

aku bengang ni...mana gi mamat jerman kesayanganku itu pegi dikala dirimu itu tengah susah gundah gulana...ewahhhh! (sah2 dia tatau sbb KO TAK PLAN APA2 NGAN DIA KANNNNNN!!!)

fatt August 17, 2011 at 10:48 AM  

farihah,
terima kasih daun keladi...tp basikal merah tu mcm basikal posmen kan? hihihi :)



biqque,
klu dia tau mestila dia payung aku. tp aku tak cerita pun kat dia prob aku, tak proper rasanya. tp nasib baik esok nak balik dah. kat Thai aku bleh hidup lagi sbb ada Cimb Thai..ekekeke :P

ailebiu Cimb!!


motippp?? :P

jelita78 August 17, 2011 at 12:03 PM  

yahuuuu!!!
sukanya aku ko sambung siem reap panjang berjela!!
tak kisah laa bersambung pon, asalkan panjang berjela!
i loikeeeee!!!
tenkiu tenkiu tenkiu!
ailebiu fatt!!

Janggel August 17, 2011 at 1:14 PM  

Sengaja aku baca lambat citer ko supaya time lunch hour macam ni bleh la aku baca. hehehe (tambah pulak aku kene keje hari ni, lagi la syahdu...)

Haish ngeri kan kalau time travel tetibe takde duit! Aku pernah gak jadi masa gi siam dulu tapi alhamdulillah duit plastik aku boleh diterima. Tapi masa kat Singapore, sekor pon duit plastik aku takleh guna..tepaksa pegi JB amek duit tau naseb baik dekat hahahaha...Tu la apa2 pon bekap plan sangan penting kan.

masMZ August 17, 2011 at 1:52 PM  

pengalaman 1 bekalan 'poket' yang ngam-ngam masa pi Mekah dulu.... tetibe dogaan banyak lakss kiriman-kiriman khas untuk dicari kat sana.... syukur, dipermudahkan....

pengalaman 2 kat Seberang Tambak, ehehe seb baik ada poket lain yang bek-kap kan.... huahuahua.... haru tetibe leh lupa no pin kad atm!!!!! eheemmmmmm.......


pssst : Fatt, aku nak poskad dari ko!!!!

Syahiddmilikku August 17, 2011 at 2:13 PM  

Gigih dan berkobar-kobar betul aku baca cerita ko dari awal sampai akhir lepas sahur tadi. Banyak dah aku tinggal rupanya. Sorry ye fatt. Housemate ingat aku gile dah. Mana tak nye gelak terkekek macam fontianak depan lappy. suweet beb cite ko. suker aa..tapi akhir skali aku tumpang sedih. Kita ingat kita dah cukup susah, tapi ada lagi yang Allah bagi lagi jauh lebih susah dari kita. Sebab tu, pengalaman adalah guru paling baik seorang manusia perlu ada. Dan itu yang ko ada fatt. Dengan baca cerita ko, aku jadi kompiden dan semangat. Tak tau la sebab musababnya. Thanks ye fatt. Dengan ini, selamatlah berpuasa buat cik fatt sefamili dan moga keberkatan Ramadhan dilimpahkan keatas kalian sebanyak-banyaknya, ameennn ya rabbal alaminn.

Err..aku rasa ko boleh bagitau dah mamat german tu suruh dia belajar puasa. ahahah..larikk!1
Sorry la komen aku macam teks khutbah jumaat.

fatt August 17, 2011 at 2:44 PM  

jelita78,
ailebiu too...eh, batal posa. hehe :D

ok, sama2...tp ni pendek lagi..sbb mood tak max. klu mood max mesti lg pjg..hehe.. :)



janggel,
aku dh hampir tersalah bc tadi..aku ingt ko tak posa nak mkn time lunch. hehe :P

nasib baik ko leh seberang2 amik duit. buatnya cam aku..ko sengih sorg2 le pastu :)



masMZ,
poskad nti klu aku travel bleh la anto. pape hal email aku add ko yek!

pglmn no. 2 tu mmg takleh blah...cane bleh lupa no pin?? hahaha :))



syahidd,
cerita aku belum abis lagi...mgkin ko terbaca teaser yg aku kenakan dorg ni...hahaha...tp apapun, makasih sbb merempit entry ana...aku tau ko bz belajo..takpe, yg penting ko tak anak tirikan blog ko tu...hehehe :) aku pun tak taula kenapa tiba2 ko berkobar2 tp aku rasa mgkin ko dpt tempias pglmn aku tu...alhamdulillah :)

ko jgn tatau...aku ada stori pd dia aku puasa...tak mkn, tak minum...dia ckp "are you hungry? :-) is it hard to work all day without food and drinks?"

dgn eksennya aku jwp, "it's peanut!"

hahahaha :))

mmg tak mcm tabligh langung aku ni. huhuhu :P

alifah@along August 17, 2011 at 3:27 PM  

kalau aku, takder duit, buat2 pengsan dah..hahaaa...cuak weihhh

Janggel August 17, 2011 at 3:56 PM  

hahaha ko jangan camtu fatt...mementang la aku asyik pos pasai makan je kan...

Eh apasal si masMZ tu mintak nak poskad gak? haish gatei la tu lalalala.

aku setuju ngan syahidd tu, leh la suh ehem tu balaja2 pose dah...pastu blaja2 raya pastu blaja2 cakap melayu..dan seterusnya hahahaha.

Janggel August 17, 2011 at 3:57 PM  

Kemang (alamak fatt sorry terbuat cam blog sendirik)

Aku suka ayat fatt kat ko tu, takde kena paksa2 kawin..hahaha

Syahiddmilikku August 17, 2011 at 5:26 PM  

Eh, Islam tersebar dengan tauladan ye cik fatt. mana tau, abe germang mung macam peanut je dia cakap, "lets fast together forever". Tak pengsan? ahaha..neway, cepat la sambung kalo ada lagik stori. Tengah ketagih ni. Macam cite sembilu dah..ahahha..

fatt August 17, 2011 at 5:46 PM  

alifah,
ko jgn...klu org baik2 bwk ko balik takpe..buatnya geng ayam bwk ko balik haru biru weh...hehehe. aku gurau jgn amik ati.. :)



janggel,
ha, cuak ko! hahaha..takdela aku saje je..tp ko mmg sengaja kan post gmbr mknan dlm tu kasik sume org terliur...iskkk..

ko nak poskad? buleh..tp tunggu aku travel la..time ni tak spesel la poskad sbb setem Msia.

aku sbnrnya lupa nak ajar dia ckp melayu...aritu aku yg belajar ckp germany...aih, nih nmpknya kene jumpa balik ni...huhuhu...klu ada rezeki thn 2013 aku p europe..kalau rezeki ekspress, hjg 2012 which i think is impossible sbb aku tak buat lagi funding ke sana.

dude, org lelaki ni sng...klu nak travel takde sape halang, move freely, takde org nak harass. tp lain dgn org pompuan. sbb tu aku suh je kemang travel smpai tua...ekekeke..mana tau jumpa jodoh tgh jalan... :)



syahidd,
terus aku pengsan klu dia ckp cmtu. kdg2 kan, aku rasa dia lagi bersopan santun dari aku. aku ni bkn ape tau..kalau aku trjumpa lelaki sopan santun yg hensem, aku jadi segan. tp aku rasa sbb dia dibesarkan dr keluarga yg proper, sbb tu agaknya dia ni lain skit.

ini bukan citer sembilu atau sebulu...hahaha. nti aku tgh mengarang ni..tp bk harini...ko kena tunggu :)

Janggel August 17, 2011 at 6:36 PM  

fattt agak2 kalo nak poskad raya bersetem Germany sempat tak??? hehehe

aku setuju ..mmg lelaki kurang sket ancaman sewaktu perjalanan berbanding wanita..tapi apa2 on jaga diri baik2 itu lebih utama.

iina August 17, 2011 at 6:39 PM  

Cian ko kan.. musti syahdu.. tapi biasalah kalau berjalan tuh mana dapat nak mewah sangat.. apa pun lepas nie travel cuba buat kad lain bahaya tuh klu terkena lagi

fatt August 17, 2011 at 8:14 PM  

janggel,
aku mana ada kat germany skrg ni..klu ko sanggup tunggu..ko tunggu le smpai aku ke sana nanti. itu jam aku kasik ko poskad paling spesel dari germany....paling cantik la sng citer..tapi 2013 la..hahaha.

aku ni kan kdg2 tu byk ke follow instinct. klu instinct aku kata okay, aku on je...tp kdg2 instinct aku ni takleh pakai gak.



iina,
mmg bercadang nak buat lain sblm ke kuria ni...kang mati lah sbb lama. haih, kalau i dpt travel mewah tu entah bila lah kan...tp klu mewah pun i lagi suka style backpack so takde la kena semelih.

kemang~ August 17, 2011 at 9:39 PM  

janggel. awat hang sebut name aku? :p

haah tu larrr,, kawen ikut suka je..pompuan kena kawen awal tau, hik3....

fatt : okay madam ! akan ku travel sampai ke tua ! haha, kalo umur aku panjang lagi la..

kemang~ August 17, 2011 at 9:41 PM  

eh eh eh. poskad tuk aku jangan lupe gak tau fatt, kite exchange poskad tiap kali travel...


janggel. aku pon mau poskad dari perth .. bulehhhh??

buleh laa... buleh laaa....

postcardholic ni, ahaha..

Janggel August 17, 2011 at 10:56 PM  

hahahah hampeh dah macam channel chatting dah kat sini ye fatt...kool.

Insyaallah, kalau aku sampai ke sana aku bg la poskat kat mengkeme..eh cane nak hanto poskad eh? teman tak reti hahahah *gara2 tak penah hanto poskad hahahhah

fatt August 17, 2011 at 11:25 PM  

kemang,
okeh...address ko aku dah ada. insya allah akan ku pos travel.

oi takde maknanya pompuan kena kawin awal. pompuan zmn dulu kala boleh le..ni pompuan zmn milenium...huhu



janggel,
gasak kome la nak buat ape...aku tak kisah..kang senang aku set akaun twitter, korang twitter la smpai lebam...amacam?

nk anto poskad kena la ada alamat penerima. sengal la ko ni...haih! pastu ko merapik jela atas poskad tu...klu tatau nak tulis ape, ko tulis je, "aku dah sampai, ko bila lagi? ha ha ha"...kasik statement terbako skit :P

ops aku gurau je...jgn salah paham

masMZ August 18, 2011 at 12:13 AM  

haipppp Janggel, kata orang dia pung tetiber mintak poskad... biasa nih! :p

Fatt, kejadian lupa nombor pin tu betul2 tapi lupa no pin tu entah larr memang terlupa ke wat-wat terlupa.... hahahaha..... Huuuu mintak2 orang yang kasik advance tu tak pasan.... lalalalalalaala~

Fatt, skunk dalam kapal terobang dah takleh mintak deme poskan poskad ke??? ehehee.... tapi aku takmo yang kapal terobang nyerr, nak yang ada gambo tempat tu ye yer... hahahaha... psst.psst. yang kapal terobang nyerr bagi kat Janggel takpe....

kemang~ August 18, 2011 at 5:03 AM  

Nak post poskad macam ni

1. Beli poskad. Cari la sampai ke sudah.
2. Tulis la hape pon,, macam fatt tulis kat aku " aku dah sampai, so kena make sure ko sampai sini gak" ihi..aku rase kalo si fatt xde idea mesti die duk ulang ayat tu je, aaha
3. Tepek setem. Setem pon boleh buat collection what. Leh kumpul setem alang2 kumpul poskad kan.. Unik tuuuuu
3. Cari tong pos sumbat je masuk dalam tu
4. Suru la penerima tu cek peti surat tiap hari ;p macam aku tiap2 ari tunggu poskad londin, nz n morrocco sampai.. 2 sampai dah, tinngal yang morocco je x sampai2 lagi ni...uahahhaaa


Ok x janggel

Janggel August 18, 2011 at 5:54 AM  

Fatt: hahaha aku setuju dengan cadangan akaun twitter tu! meh add aku meh hahaha.

Masmz: sapa yg lagi demand skg? nak poskad ada gambo cantik bagai! haish. fatt aku mnerima poskad seadanya, tapi ko janji nak kasik yg aling cantik kan kan kan? hahha nanti aku emel add aku hahah.

Ok aku pon nak try anto poskad gak la, salu aku hanto kad raya je.

Janggel August 18, 2011 at 5:57 AM  

kemang:

aku kompius nih, kalo nak anto poskad berapa harga setem nak bubuh? ke setiap poskad reger setem dia sama je sentero dunia?

kemang~ August 18, 2011 at 7:29 AM  

bile aku bace balik komen aku, byk typo rupe nye... soryyyy!!


janggel. rase nye ade yang international punye setem kot? aku pon tak berapa nak sure, yang aku tau la kat nz based on ape yang aku bace kat blog org, kalo kat nz 1.90nzd.. fatt anto kat aku pon rege tu..

fatt boleh x tlg jawab?

aku pon blur...

Anonymous,  August 18, 2011 at 8:05 AM  

fatt..somehow kan..aku rasa kalo ko nak repeat aussie..ko g la tasmania..aku rekemen!

ko ada plan nak g kashmir tak? aku nak join!

inah adelaide

kemang~ August 18, 2011 at 11:03 AM  

inah.. saya pegi kashmir, march depan

*menggigil time tu

nak join?

fatt August 18, 2011 at 11:09 AM  

masMZ,
sbnrnya aku pening tak paham ape cerita ko ni...bila masa aku naik kapal terbang ni? aku kat atas tanah melayu la...yg pos poskad tu klu naik Mas bleh la. klu AA kang tah memana dia campak poskad ko...tapi ko penah terai ke?



janggel,
nti aku pikiorkan...nak bukan akaun tuiter ni kena rajin hapdet...tp aku lak takde masa...aku pelik la hantu2 tuiter yg setiap 5 min hapdet....gile ape



kemang,
betul la tu setem NZ just 1.90. klu setem yg cun skit 2.50.



inah,
aku tak sure bila nak ripit oz...not in 2-3 yrs time..aku skrg nak try ke europe..visit kwn aku kat UK dan erm....ger***. hahaha..

kashmir aku tak tgk lagi tmpt tu camne, mksd aku, belum wat homework lg psl tmpt ni...but india mmg ada dlm list, tp next year blum tau lagi. net year sbnrnya aku pun tak pasti nak ke mana, but looking forward to UK sbb kwn aku nak bersalin...my bestie actually. so rasa mcm nak visit :)

ko nak back for good dah ke?

anne August 18, 2011 at 1:08 PM  

patutnya u aktifkan je kad plastik sblm pegi memana2. guna tak guna belakang kira, as a back up klau jadi pape.
pasal poskad tu, i agree with u. selalu jer takde idea nak tulis apa.. haihh.. camner tu?

Inah August 19, 2011 at 8:28 AM  

aku balik next year fatt! insyaAllah :)

kemang..alaaa..awat g bulan march..kalo hang pi bulan may..sure aku dah join :(

fatt August 19, 2011 at 2:22 PM  

anne,
i tend to use if i activate..hehe..tu yg saja2 tak aktifkan. if i travel with someone mgkin dia bleh tarbiahkan i dari guna...we'll see. kena disiplin pasni :)

itulah, sometimes stuck jgk nk tulis apa. but mostly setiap poskad content i beza2..



inah,
sblm balik tour dulu Oz..nti nak dtg susah, tambang mahal :)

Inah August 20, 2011 at 4:02 AM  

dah abis tour..cuma malas nak tulis kat blog je..kehkehkeh :D..dah sampai melbourne, perth, sydney, brisbane, goldcoast, tasmania and dah round2 adelaide juga :)..nasib baik x pi darwin je sbb rasa x worth it pegi sana :P

fatt August 20, 2011 at 9:05 PM  

inah,
wow...kiranya dah habisla ko pusing Oz ni...aku baru smpai perth, sydney & melbourne je. patutnya bln june aritu aku buat roadtrip dari melben smpai gc tp aku gi mekah so kansel. teringin nak gi adelaide & tassie...insya allah ada rezeki pas pusing europe nanti ke..wallahualam. darwin aku rasa tak best. penah baca ada satu blogger ni tulis darwin mcm indon je sbb sana byk indonesian & immigrant..cuaca pun tak mcm real Oz sbb dah dekat dgn indon kan...

alifah@along December 18, 2012 at 10:48 AM  

laaaa.... ingatkan gmbr si Josh tu..rupanya gmbr pakcik bwk perahu..hhahhaaaa... saje je buat suprise ek...
oooo..lmbtnya 2 jam.... 2 jam ko ni fatt, jgn sampai 2 thn plak aku tunggu entry next.. (giler memaksa ni..)

Hulubalang December 18, 2012 at 2:09 PM  

wahhh x sabar nak baca sambungan telenovela german....kekekeke

Fatt December 18, 2012 at 2:24 PM  

alifah,
saja potong stim korang. kekeke



hulubalang,
semua page ko komen ke? gigih

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP