Kenangan di Xinping

May 08, 2013

Eh, aku ada blog rupanya. Hahaha.

(lately ni aku rasa malas sangat, sorilah)


Dalam tempoh aku menghilangkan diri dari dunia blog ni sebenarnya aku ke China sekali lagi (hmm...berapa kali "sekali" ko tuh?). Mungkin ada yang pikir kenapa aku suka sangat ke China walhal negara ni kotor, orang ludah sana sini, cakap terpekik-pekik, perangai kasar, tandas separuh dan sesetengahnya takde pintu, serabut, masalah bahasa dan lain-lain lagi senarai komplen yang berjela-jela.

Percayalah, takde satu negara pun yang sempurna. Sedangkan tanah kelahiran sendiri pun kita rasa tak puas hati, inikan tempat-tempat yang lebih teruk. Lain padang lain belalang. Dan sebagai manusia yang berpeluang mengembara dan melihat negara orang, kita mestilah berfikiran terbuka dan menerima kekurangan orang. Itu pada pendapat aku, orang lain mungkin berbeza. Berbalik pada China, walaupun kadang-kadang aku rasa kembang tekak dengan sikap rakyat jelatanya yang suka meludah tapi aku tak jadikan benda tu sebagai kudis yang menutup selera aku ke sini.

Aku mula ke China pada tahun 2010 dan berulang-alik ke sini untuk ke-entah berapa kalinya. China seperti yang kita tau adalah sebuah negara yang besar dan walaupun telah ke sini selama beberapa kali tapi aku masih tak mampu nak khatamkan satu peta. Aku sedar benda yang menghalang aku ialah masa tapi alhamdulillah setakat hari ini aku agak berpuas hati sebab yang tinggal cuma bahagian atas bersempadan dengan Russia, Inner Mongolia, Tibet dan wilayah-wilayah lain yang bersempadan dengan negara tan tin tun. 

Jadi berbalik pada cerita di perenggan pertama (jauh sangat aku melalut). Sebenarnya aku nak cerita pasal pengalaman aku ke China baru-baru ni. Aku taknak cerita pasal Guilin dan Yangshuo sebab dah banyak cerita pasal tu so aku just nak highlight pasal Xinping. Aku tak pasti sama ada tempat ni mendapat spotlight dalam rujukan pengembara yang pernah ke Guilin, tapi andai kata "tidak", mungkin korang boleh cadangkan pada kengkawan yang akan ke sana. 

Jujurnya aku suka Xinping sebab tempat ni tak crowded macam Yangshuo & Guilin. Aku tau pasal Xinping lepas baca dalam LP, itupun tak banyak yang dikupas pasal Xinping sebab cuma ada 1 perenggan je. Dan aku pun dah lupa dari sumber mana aku terbaca yang Guilin, Yangshuo dan Xinping adalah 3 sisters di sepanjang Li River. Tolak Guilin dan Yangshuo yang serabut dengan pelancong, aku cadangkan pegilah ke Xinping. Dijamin tak menyesal. Untuk pengetahuan semua, lokasi gambar dibelakang note 20Yuan adalah lakaran di Xinping. Gambarnya boleh gugel sendiri (aku malas nak tepek).

Seperti pepatah moden, "hanya Johari mengenal Maniam", maka Xinping lebih popular di kalangan pelancong China berbanding pelancong dari luar. Bukan takde pelancong luar yang datang ke Xinping, ada, cuma tak ramai. Kebanyakan pelancong China yang datang ke Xinping hanya buat day trip dan bila waktu malam tempat ni sunyi sepi macam pekan mati. Situasi ini agak ganjil terutamanya di negara China yang semua sedia maklum ramai rakyat jelata.

Setelah kecewa dengan cuaca di Guilin, Longji, Yangshuo dan banjir teruk di Xinping pada sehari sebelumnya, akhirnya matahari pun muncul. Memang betul kata rumet aku pasal cuaca harini dan rugi rasanya kalau aku tak gunakan peluang ni untuk explore. Di Xinping aku tinggal di "This Old Place YHA". Tempat ni berlokasi strategik iaitu bersebelahan Li River, old market dan view point. Sehari sebelumnya aku dah serabut wayar kat Yangshuo sebab booking aku di sub-lease ke orang lain. Nasib baik darah muda aku dah turun, kalau tak mungkin ada yang mati patah tengkuk. Aku akur bila terpaksa bayar triple untuk next bed tapi rasanya aku patut bersyukur sebab minah France yang datang selepas aku cuma tido di sofa dan terpaksa bayar harga seperti bilik single. Itulah masalahnya dengan Yangshuo yang menjadi lokasi serbuan pelancong-pelancong China yang pegi bercuti sebab dorang punye pasal lah semua penginapan di Yangshuo full house!

Berbalik pada cerita. Selesai check-in, dapat no katil, no locker dan kunci bilik, aku pun berjalan menonong ke dorm. Oleh kerana kepala aku masih lagi tingtong, jadi nombor-nombor bilik semuanya nampak seakan-akan sama di mata aku. Aku masukkan kunci dalam alur, pulas tombol dan pintu pun terbukak. Dari pintu bilik aku nampak katil yang di assign ke aku telah berpenghuni. Wah wah wah...sedapnya tido! Aku nampak sorang budak lelaki sedang lena dibuai mimpi di atas katil yang sepatutnya menjadi milik aku. Hmm, takpelah, aku amik katil lain...tapi kena inform dulu kalau tak nanti serabut orang seterusnya. Maka dengan konfiden aku pun pegi balik ke reception dan bagitau yang katil aku telah di hijack. Aku mintak tukar ke katil lain sebab malas nak panjang cerita. Pompuan reception tu rasa pelik sebab mustahil katil tu dihijack. Aku kemudian bagi nombor katil yang aku nak pindah berserta lokasinya dan sekali lagi pompuan tu pandang aku dengan muka yang pelik. Kemudian dia lukis layout susunan katil dan masa tu aku dapat rasakan ada sesuatu yang tak kena. Aku yakin mata aku tak lagi buta jadi aku suruh dia follow.

Dengan konfidennya aku bawak di ke dorm dan tunjuk katil yang telah di hijack. Pompuan tu gelak dan kata aku salah masuk dorm. LOL! Ini jam aku rasa nak terjun sungai. Nasib baik mamat yang kononnya menghijack katil aku masih lagi tido, kalau tak konfem haru. Eh tapi kenapa kunci aku boleh bukak bilik ni? Teng teng tenggg.....

Ego kononnya aku pun kata, "Eh bahaya ni kunci bilik lain bleh masuk bilik lain..blablabla". Hehehe. Dia pun cuak dan kelam-kabut berlari ke kaunter untuk mencari kunci yang betul. Waktu dia blah aku pun amik kesempatan untuk gelakkan diri sendiri yang semberono masuk ke bilik orang.

Tak sampai 2 minit dia datang balik dengan seberkas kunci. Habis semuanya di test ke pintu dan akhirnya persoalan pun terjawab. Rupa-rupanya dorang tak tekan tombol dari dalam jadi sebab itulah boleh bukak. Hahaha. Ini jam aku rasa malu tapi ego punya pasal aku buat muka sardin. Lepas semuanya tenang dia pun tunjukkan lokasi bilik yang sebenar. Rupa-rupanya bilik aku cuma bertenangan dengan dorm tu dan kali ni confirm katil tu kosong.

Aku tutup pintu bilik, campak barang atas katil dan lepas tu gelak sakan. Bingai! Nasib takde orang yang nampak kejadian tu. Kalau tak mana aku nak letak muka??!!!

Tapi siapa sangka hal yang sama berulang lagi di Hanoi. Cuma bezanya situasi kali ni terbalik dan lebih epic!

Maaflah takde gambar nak letak. Harap masing-masing boleh gunakan daya imaginasi peringkat tertinggi.


bersambung....
.

12 comments:

anakomak May 8, 2013 at 12:28 PM  

Lorrrr baru nak mula klimaks dah bersambung... isskkk ...

next hehe

AjlaA May 8, 2013 at 12:42 PM  

woah. saspen neh. bersambung pula~

Khairul Hakimin B. Muhammad May 8, 2013 at 1:05 PM  

buleh mendatangkan marah ni, time time tu buleh bersambung pulak dah, heh!

zaraab May 8, 2013 at 1:19 PM  

Dah gunakan daya imaginasi tahap tertinggi nie. Tu yg gelak gile babas kat office nie. Hahaha!

Pun boleh la Fatt. Sib baik belum gi kejutkan mamat tue.

takky May 8, 2013 at 1:19 PM  

boleh bayangkan ko sedang gelak terguling2 bila masuk kat blik ko sendiri...

jarimanis May 8, 2013 at 2:42 PM  

ehehehe...mmg kelakar..sambil baca dan bayang kan situasi tu...

Lavender May 8, 2013 at 2:46 PM  

Alhamdulillah ko dah selamat pulang ke Tanahair.. setelah 2 minggu pemergian ko, aku Rindu nak dengar cerita ko... hihi

m.u.l.a.n May 8, 2013 at 3:38 PM  

ops dah tertekan publish pulak.. cepat next entri mau tengok foto2..

Time Traveller Boy May 8, 2013 at 8:31 PM  

best cerita? cepat2 sambng ini cerita.. mau tau apa akan terjadi hahahaa.. :D

hijauolive May 13, 2013 at 7:46 AM  

fatt, entry kali ni memang xde pic ke...

Fatt May 17, 2013 at 4:41 PM  

ako,
aku kan anti klimaks..hahaha



ajlaa,
nantikan!!



hakimin,
trick je nih..hehe



zaraab,
i know what u think. hahaha



takky,
malu gile siot. pastu aku wat muka toya je bila jalan depan kaunter. lol :))



jm,
indeed



lavender,
alhamdulillah, im glad i made it!



mulan,
sy tak byk amik gmbr la kak. malas skit kali ni



ttb,
sat tengah taip



hijauolive,
aah, tade pic. tengah cuba menaip tanpa gmbr

Post a Comment

Terima kasih!!

  © Copyright Since 2010 | Backpacker Busuk

Back to TOP